Zijn runderlappen geschikt om te wokken?

Na aanleiding van een inmiddels gesloten vraag. "Hoelang moet ik runderlappen wokken"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
23.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol. we gaan ook gewoon door tot het gaatje he. Ik zal uit sportiviteit me verder niet met deze vraag bemoeien en kijken wat eruit komt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, nu wil ik het weten ook:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve: Ik gun je best die tien punten, maar ik zou het sportief van je vinden als je eindelijk eens uit de doeken deed waaruit die AH runderreepjes precies bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keesvi, dat zal dan rundvlees zonder veel bindweefsel zijn he.
Wat ik niet snap is dat jullie er niet van uit gaan dat er rundvlees bedoeld wordt dat geschikt is om te wokken. Dat lijkt me toch logisch als het gaat om een wokrecept?
Dat jullie uitgaan van stoofvlees is juist vreemd. Niet wat ik zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga uit van de oorspronkelijke vraag en die ging over RUNDERLAPPEN. Dat is per definitie bindweefselrijk stoofvlees. Wie is hier vreemd bezig? Ik niet. Nog een keer: waaruit bestaan die reepjes? Zo moeilijk lijkt me die vraag toch niet? Je zou eindelijk eens kleur kunnen bekennen. Of je hebt ongelijk of je komt met een onderbouwing van je gelijk.

Het beste antwoord

Runderlappen zijn niet geschikt om te wokken. Runderlappen zijn om te stoven, en eventueel om te koken. Wat we "vroeger" aten was hutspot met klapstuk en dit deel van het rund moest ook enige uren trekken om het gaar te krijgen.Zo ook met runderlappen. We zijn nu in een andere tijd beland, waar het om makkelijk en snelheid gaat, ook wat koken betreft, en de ouderwetse smaken bijna uitgestorven zijn.

We halen nu allerlei vleesprodukten met de mooiste fantasienamen bij de "Super" en we weten totaal niet meer wat er voor trucs en tricks er uitgehaald zijn om het stukje "vlees"wat onder het plasticje zit tot een mals en lekker uitziend produkt te krijgen. Zo ook met de "runderreepjes" om te wokken. Die zijn ook lekker mals als biefstuk en zijn nog niet duur ook. Maar die zijn hoogst waarschijnlijk niet van runderlappen of biefstuk gesneden, maar het zou zomaar aan elkaargeplakt restvlees kunnen zijn. Ik nodig jullie uit om bijgaande link eens goed te bekijken, zeker dat de mond openvalt van verbazing, en tranen in je ogen schieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, als je runderlappen in dunne reepjes snijd kan je ze wokken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zorgen dat de olie goed heet is en op hoog vuur wokken. ( net als shoarmareepjes)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker en nog lekker ook! "Welk soort rundvlees is geschikt om als reepjes te wokken ?
Al het magere bakvlees is geschikt, dus een stuk rosbief of baklapjes, maar ook malse biefstukreepjes!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RunderLAPPEN kun je niet wokken. Dat is vlees met veel bindweefsel, bedoeld om te stoven. Een hele runderlap bak je ook niet zomaar even in de pan - het bindweefsel heeft tijd nodig om mals te worden.
BIEFlappen kun je aan reepjes snijden en wokken. Als je bieflappen (al dan niet aan reepjes) lang bakt, wordt het taai en droog.
Runderreepjes zoals ze kant-en-klaar in de winkel liggen, kun je ook wokken, maar dat is meer dan alleen vlees (meestal 'plakvlees').

Wil je rundvlees wokken, dan zou ik bieflappen kopen en die zelf snijden.

(Geleerd van een professionele slager.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantasties antwoord:)
er is weinig vlees dat niet te wokken valt. dan moet het al pezen en vliezen zijn. dat vergt veel voorbereiding. de truc is om t vlees op de draad te snijden en vervolgens in lichtgezouten water te "blancheren" . niet koken! als het vlees licht is aangegaard zal t prima te wokken zijn. het zal niet meer "verstressen". dit vergt enige oefening maarja: koken is ook n vak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
runderlappen vind ik niet geschikt om te wokken.
dit vlees vereist lange(re) bereidingstijd.
zelfs in reepjes vind ik het niet geschikt.

mischien het proberen waard:
flinterdunne reepjes snijden, nog wat dunner dan dungesneden rookvlees
en dat dan wokken.
de smaak dan, moet het hebben van bijgerechten en sausjes.
wokse!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle spieren van een rund zijn geschikt om mee te wokken. Je kunt zelfs runderriblappen gebruiken als biefstuk, erg lekker! Iets steviger van structuur, maar voller van smaak dan biefstuk. Kwa gezondheid of veiligheid maakt het sowieso niks uit, gewoon proberen en experimenteren. Blijf niet vast geroest met het idee dat riblappen alleen gestoofd kunnen worden.