Weet iemand een lekker recept met bleekselderij?

Ik gebruik het altijd in de pasta. Dan moet ik altijd een hele bleekselderij kopen, terwijl ik maar 2 stengels nodig heb. De rest gooi ik dan maar weg, na een week in de koelkast te hebben gelegen. zonde toch?!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
11.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In "uitgebreid zoeken" op http://www.smulweb.nl vul je bleekselderij als ingredient in.
Resultaat: meer dan 6500 recepten.
Daar zit vast wel iets voor jou bij...
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij onze groenteboer kan ik ook gewoon 1 of 2 losse stengels kopen. Hij gebruikt toch altijd bleekselderij in de salades, dus vindt dat geen punt. Dit is voor mij een van de voordelen van een groenteboer. Bij de supermarkt hoef je hier niet om te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie tips!

Het beste antwoord

Gegratineerde bleekselderij ( voor 4 personen )

Was de stengels en snijd ze schuin in dunne stukjes.
Bak de bleekselderij met 1 gehakte ui al roerend in 15 min. beetgaar.
Serveer in een ovenschaal, schenk er 3 dl. kaassaus over.
Bestrooi met 75 gr. geraspte kaas vermengd met 50 gr. broodkruim. Lekker met aardappelpuree.
Bak 20-25 min. op 180 graden Celsius.

Smakelijk eten !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt ook lekker!!

Andere antwoorden (6)

Vullen met mon chou kaas en als borrelhapje eten.. Errug lekkur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
een plusje van mij, dat klinkt erg jummie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dat is inderdaad heerlijk!
Ook erg lekker in de zelfgemaakte groentesoep.
Google anders eens op "recept bleekselderij".
HIeronder in ieder geval alvast een leuke link:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als borrelhapje, met een dip, is erg gezond eventueel in combinatie met komkommer/tomaat/wortel etc.
Wij gebruiken het ook altijd in de stoofpot.

Verder kan je op bijna elke recepten site gewoon bleekselderij in typen en dan komen de recepten: heel handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén van mijn favoriete recepten is: kip cashewnoten
Ingrediënten voor 4 personen:
1 ui
1/2 stronk bleekselderij
100 gram cashewnoten
Klein blikje of handje diepvriesdoperwten
250 gram kipfilet
peper, zout, kerrie, peterelie
scheutje ketjap
scheutje kookroom
scheutje (olijf)olie
eetlepel water

Bereidingswijze:
Ui snipperen en bakken in olie
Kipfilet in blokjes snijden en toevoegen
bleekselderij in plakjes snijden en toevoegen
Dit even goed doorbakken, daarna de doperwten toevoegen
en meebakken. 10 minuten laten sudderen met een scheutje ketjap en een eetlepel water
De cashewnoten droog roosteren in een koekenpan, daarna de noten op een stuk keukenpapier leggen.
Het mengsel kruiden met peper, zout, kerrie en peterselie naar smaak. Tot slot een scheut kookroom toevoegen en de noten over het mengsel strooien.
Opdienen met rijst.

Eet samkelijk!

Variatietip:
Je kunt aan dit gerecht ook nog champignons toevoegen.

Voor de vegetariërs:
Ook kun je een vegetarische variant maken door de kip door quorn te vervangen. De maaltijd heet dan uiteraard geen kip cashewnoten meer, maar: Quorn cashewnoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bleekselderiesalade.

Snijd de stengels in dunne plakjes. Voeg een blikje gepelde mandarijnen toe. Klaar is Kees. Je kunt er eventueel nog gehakte walnoten aan toevoegen en slasaus. Dan wordt het een soort Waldorfsalade. Eet smakelijk.
14 jaar geleden
Gebruik het als saus over hartige pannenkoeken:

Bleekselderij fijnsnijden en koken.
Maak nu een sausje van maizena, en laat indikken, doe hier de gekookte bleekselderij bij en wat peper en zout.
Even roeren. Deze saus over de pannenkoeken, eventueel nog wat geraspte kaas eroverheen, heerlijk!
Dit is trouwens een weight watchers recept, nog gezond ook dus.