Pindasaus maken is op zich een kunst vind ik. Ik vraag me af hoe pindasaus voor een cafetaria gemaakt wordt?

Deze saus is vaak best lekker, net als van de chinees, echter, ik denk niet dat ze er zo veel zorg aan besteden zoals je soms wel een recept ziet staan.

Pindasaus uit een potje of zakje vind ik veelal niet te pruimen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.4K

Antwoorden (5)

In cafetaria's gebruiken ze meestal kantenklare pindasaus van Wijko. Sommige voegen daar zelf nog enige ingredienten aan toe zoals knoflook, citroen en ketjap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het me goed herinner heb ik deze ook al eens uit de supermarkt gehaald...maar ik twijfel. Ik vind supermarktpindasaus vaak zo zwaar en zoet of smakeloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige supermarkten verkopen het ook en het is het merk wat in de horeca wordt gebruikt maar zoals geschreven vaak doen ze er zelf ook nog wat bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad kopen cafetaria's dit merk vaak in.
Ik heb vier jaar lang in de kantine van een camping gewerkt. Wij hadden daar van die 10 liter emmers met pindasaus, welke aangelengd moest worden met water.
Het kwam gewoon bij de groothandel vandaan, in grote bruine emmers, maar het merk is me ontschoten.

Ik ben zelf ook nooit een fan van de kant en klare sauzen, maar op de een of andere manier was deze saus erg lekker.

Zoeken dus naar eentje waar je alleen water bij hoeft te doen!

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. reactie van collega, wij gebruiken satésaus van Wyko. Het zijn emmers van een litertje of 10/12, te halen bij de groothandel. Deze satésaus is iets pittiger en duidelijk verschillend van de pindasaus van de chinees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het wijko?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, want ik heb al vele sauzen geprobeerd waar alleen water bij hoefde, blerk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou best Wijko kunnen zijn, ik zal ff vragen aan een oud collega die er nog steeds werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay, Wijko dus.
Is dit dezelfde als die van de AH? Deze hoef ik namelijk niet aan te lengen met water oid. Ik heb hem net geproefd en hij valt niet tegen, tot nu toe wel de beste, iets te zuur misschien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij die van de AH geen water hoeft bij te voegen dan is het niet dezelfde. Juist doordat je er zelf water bij kan voegen kan je je 'eigen' satésaus creëren...
Het gebeurt volgens mij wel vaker dat er kleine verschillen zitten in de groothandelsproducten en de supermarktproducten.
Kort geleden heeft Kassa een aantal supermarktsauzen getest, waarbij die van de Lidl er het beste uitkwam. Ik vond hem echter walgelijk zoet. Dat kan kloppen, want er zit bijna tweemaal zoveel suiker in als pinda's. Ik ben bang dat 'lekker' steeds vaker staat voor 'lekker zoet'. De cafetariasauzen komen vaak uit dezelfde fabrieken.

Moeilijk is het maken van pindasaus niet en het resultaat is stukken beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zelf maken is vast lekkerder, maar daar heb ik nu even geen zin in, ik wil er alleen wat gehaktballetjes in gooien voor de verjaardag... Ik heb zo'n bak Wijko gehaald bij de AH, kijken oftie smaakt. Hoeft niets bij zie ik, ook geen water, laatste kans anders gaat deze ook todeledokie in de afvalbak. En inderdaad zit er in de meeste veel te veel suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze saus is van de kant en klare sauzen, denk ik, wel de lekkerste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben heel erg voor zelfmaak maar dat wil niet zeggen dat ik nooit kant en klaar in huis haal. En inderdaad, ik heb slechtere gehad dan die van de Lidl maar toch, dat zoete in al die koopsausjes, niet alleen pinda-, staat me steeds meer tegen...
paulus811
12 jaar geleden
helemaal mee eens dus een dikke plus. De saus in link maak ik ook zo ongeveer, alleen gebruik ik de overgebleven marinade van de sate zelf en daar zit sereh in ipv citroen (althans bij mij) en gebruik ik chilivlokken ipv sambal en stroop ipv suiker. Maakt allemaal weinig uit, het resultaat is bijna altijd super.
mijn ouders hebben zelf een cafetaria.
Maken zelf verse pindasaus en hier komt wel iets meer bij kijken dan een potje,beetje water en roeren maar.
(heeft er misschien ook wel mee te maken omdat wij half indo zijn).
Een ding is zeker, iedereen vind m super lekker,behalve ik.
geef mij maar suzi one satesaus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat echt lekkere pindasaus maken niet even een emmertje opentrekken is.
We hadden zelf een recept, maar een goede kok(in) geeft nooit bijzondere recepten prijs.