Van sauzen wordt vaak gezegd dat het dikmakers zijn. Welk ingredient(en) is hier verantwoordelijk voor?

Als ik bijv. zelf kerriesaus maak, gebruik ik bloem, bouillonblokje, water en/of melk en ik kan me dan moeilijk voorstellen dat je daar zo dik van kan worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
en inderdaad een beetje olie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Met name de suiker in fabriekssauzen, hoewel vet vaker de schuld krijgt. Zelfs in redelijk neutrale sauzen als mayonaise ziet de industrie kans om een proportionele hoeveelheid suiker te verwerken en die loopt in sommige sauzen op tot rustig 15 à 20%. De mierzoete kibbelingsaus is echt vergeven van de suiker want die wordt veel door kinderen gegeten, dunkt me, en kinderen houden nu eenmaal nog meer van zoet dan volwassenen. Vet bevat per gram weliswaar meer calorieën maar verzadigt meer, terwijl je van suiker juist honger krijgt. Een beetje is geen ramp maar opgeteld in alle fabrieksvoedsel krijg je schrikbarend veel van die zoete verleiding binnen. Zeker in de goedkopere sauzen wordt veel glucose-fructosestroop (hfcs) gebruikt. Die is iets zoeter dan normale suiker maar door het hoge fructosegehalte een regelrechte aanslag op je gezondheid. Dat zoete goedje maakt een op hol geslagen vetfabriek van je lever. Daarom maak ik het liefste mijn sauzen ook helemaal zelf. Suiker is daarin doorgaans niet nodig omdat volwaardige ingrediënten van zichzelf veel meer smaak hebben en van een beetje gezond vet, zoals roomboter voor een roux, is nog nooit iemand doodgegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het vet wat hier inzit, en niet bij alle sauzen, maar bij veel ook sommige suikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel sauzen hebben een basis van room. Die zorgt ervoor dat je dik wordt. Als je zelf eea op die manier maakt, dan wordt je er niet zo;n last van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij geldt dat voor kant en klare sauzen die je in de supermarkt koopt. Daar is bijna altijd suiker aan toegevoegd (wat je natuurlijk niet in zelfgemaakte sauzen doet). Dat is een dikmaker. Maar zelfgemaakte sauzen met bijvoorbeeld groente is geloof ik gewoon gezond hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn gezond bedoel ik ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. +1 (las pas later jouw antwoord en ben het er dus helemaal mee eens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe weleens suiker in mijn sauzen..en vet, maar verder goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe maak je sauzen van groenten? Misschien iets wat ik in de toekomst kan doen?
sauzen zijn geen dikmakers per se. het gaat om de balans in de voeding. sauzen zijn over het algemeen koolhydraatrijk en vetrijk. vet dat doet niet zoveel , het zijn vooral koolhydraten die uiteindelijk bij overmatige consumptie als vet worden opgeslagen. verder ben ik van mening dat producten met veel artificiele ingredienten (e-nummers) best gemeden worden vanwege de slechte controle in europa op het daadwerkelijk effect van dit soort producten.