Ik heb net een pan smoor gemaakt, hoe lang blijft zo'n vlees- en santensaus uiterlijk goed in de koelkast?

En als het niet goed meer is, proef je dat of moet je dan maar wachten wat de nacht brengt?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb het gemaakt met rundvlees.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
35.5K

Het beste antwoord

Je kan dit makkelijk 3 dagen in de koelkast goed houden. Belangrijk is dat je het snel af laat koelen en dan direct in de koelkast zet. Warm je het daarna op maar ben je niet van plan alles te eten, warm dan alleen een portie op wat je eet. na 2x opwarmen ( 1x bereiden en 1x opwarmen)zou ik het niet nog een 3e keer doen. Soms heeft onweer invloed op het eten, dus na onweer altijd even ruiken of het nog goed is.
Zorg er ook voor dat het vlees wat erin zit goed gegaard is.
Ik vries wat over is op de 3e dag in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

O dat blijft wel een paar dagen goed hoor, en na een dagje is hij zelfs nog lekkerder. Eventueel kun je hem ook invriezen
anneliez
12 jaar geleden
Ik weet niet of je het met kip of met rundvlees hebt gemaakt, met kip zou ik zeggen 2 dagen, met rundvlees 3 à 4 dagen. Maar je kunt het natuurlijk goed invriezen, de smaak zal dan bij opwarmen iets teruggelopen zijn, maar dat is altijd beter dan weggooien!

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat betreft het proeven of het nog goed is of niet na enkele dagen, ik vind dat best wel moeilijk door alle kruiden en de kokossmaak omdat te beoordelen!

Toegevoegd na 38 minuten:
Met dank aan Keesvi: gebraden vlees, of kip of rund, is even lang houdbaar in de koelkast (zie reacties hieronder)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect maar is dat niet een beetje een gok? Rauwe kip is inderdaad een bacteriële ramp maar eenmaal goed doorgegaard maakt het toch niet meer uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kees, ik heb het gegoogeld en je hebt helemaal gelijk! Maar om maar in de sfeer te blijven: dat zit er van huis uit "ingebakken" en eerlijk gezegd heb ik dit ik tot nu toe altijd aangehouden (en het nu pas op m'n 62 gecheckt;-) 'n Mens is nooit te oud om te leren, dus dank daarvoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit, hoor. Ik zit ook weleens fout en dan kan ik een stukje opbouwende kritiek wel waarderen. Een mens is nooit te oud om te leren. Aangezien je dat nog lang niet bent, oud, heb je nog volop ontwikkelingsmogelijkheden! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor deze positieve woorden op een druilerige zondag;-)
Als het eten (vlees) bedorven is ruik je dat waarschijnlijk wel,zeker als je het gaat opwarmen.
Meestal kun je het wel zo'n twee dagen goed houden als je het tenminste in de koelkast bewaard.
Als je twijfelt zou ik het in elk geval niet meer opeten,je kunt er inderdaad erg ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf reken altijd 48 uur vanaf het bereiden van de maaltijd. Dus als ik maandag om 4 uur begin met bv macaroni, dan reken ik vanaf 4 uur 48 uur erbij. Dat is voor mij het uiterste, want er hangt veel vanaf of het goed blijft. bv Heb je geproefd met een lepel die ook in je mond is geweest? Hoe lang heeft de pan op tafel gestaan? Is er onweer geweest? En met vlees erin neem ik liever geen risico's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dag of drie, vier hou je zo'n gerecht wel goed in de koelkast. IK heb regelmatig een dag of vier gebraden gehaktballen en draadjesvlees buiten de koeling bewaard, weliswaar goed in het vet, tussendoor een keer goed opgewarmd en bij niet al te zomers weer. Altijd zonder problemen van inwendige aard, in tegenstelling tot het bakje filet americain dat ik gisteren nuttigde. Het was slechts twee dagen over de THT-datum maar die had ik beter niet kunnen negeren. Nu gaat het wel weer... :-/

Moraal van het verhaal: wantrouw rauw vlees, kip en vooral vis als het ouder wordt en gooi het bij twijfel weg. Vaak ruik je het wel maar lang niet altijd en zeker niet als het gekruid is. Eenmaal bereid, uitgaande van niet bedorven vlees, hou je het een aantal dagen goed, zeker als het gekoeld wordt.

Is vlees of vis eenmaal bedorven dan regenereer je het niet door verhitting. Je doodt er weliswaar de bacteriën mee maar je vernietigt er niet de toxinen mee waar ze het vlees mee vergiftigd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziet er zeker boeiend genoeg uit om op papier te zetten en zeer binnenkort te lezen. Ik laat je weten wat mijn bevindingen zijn. Dank voor de hint!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeiende tekst. Dat sterkt mij weer in mijn praktijk het niet zo nauw te nemen met bedorven waren :)