Om optimaal van deze voedingsstoffen maar ook van de lekkere smaak te kunnen genieten.
De meeste groenten blijven gewoon langer goed als ze koel genoeg bewaard blijven.

Probeer het eens uit:
Leg eens wat spruiten in de kamer, bij zeg maar 20 graden en ook tegelijk wat in de koelkast.

1]
Niet alle groenten moet in de koelkast bewaard worden.
Aubergines op kamertemperatuur en niet samen met tomaten.
Prei kun je in het zand steken als er nog wat wortel aan zit.
Komkommer hoef ook niet in de koelkast, als het maar niet te warm ligt. En ook niet samen met tomaten.
Groente in blik of glas hoeven ook al niet in de koelkast.

2]
Groenten blijven het langste goed als ze lang genoeg en koel genoeg bewaard blijven.
De vitaminen, mineralen en vezels blijven beter bewaard.

In de bronnen bewaartips voor - verse - groente en fruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je ook waarom sommige dingen niet met tomaat samen mogen?

Andere antwoorden (5)

Hoe warmer de omgevingstemperatuur van bepaalde groenten is, hoe sneller het rottingsproces verloopt. In de koelkast is het koeler waardoor groenten minder snel gaan rotten. Niet alle groenten hoeven in de koelkast, op de site hieronder staan bewaaradviezen;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zijn ze langer houdbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je groenten buiten de koelkast legt, bederft en schimmelt het sneller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe langer je het warm laat ( dus niet koelt) , hoe sneller de rottingsproducere komt . Als het koud is en bevriest is het goed. Maar niet dat het bijv 2jaar erin kan blijven , dat is ook niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bacteriën en schimmels houden van warmte omdat ze zich dan sneller vermenigvuldigen. De juiste temperatuur van de koelkast is tussen de 3-4 graden C. Bij deze temperatuur vermenigvuldigen ze zich niet meer of nauwelijks. Staat de koelkast op bijv. 7 graden C, dan voelt een bacterie als 'listeria"zich nog steeds prettig, want zij houden van kou en vochtigheid en Listeria kan aanwezig zijn in rauwe groenten en fruit. Bij 4 graden C. ontwikkelt deze zich nog maar half zo snel.

Toch kan niet elke groente of fruitsoort in de koelkast bewaard worden. Vruchtgroente als komkommer, tomaten, paprika, avocado,courgette en aubergine bijv.zijn allemaal vruchtbeginselen van een plant en komen van oorsprong uit warmere klimaatgebieden. Zij houden dus niet zo van kou. Zij bevatten ook een natuurlijk ingebouwde stof die ze doet rijpen. nl 'ethyleen'.
Deze stof verspreidt zich als een gas op andere produkten
die met ze in aanraking komen en hierdoor bederven andere producten sneller. Leg maar eens een banaan (zeer rijk aan ethyleen) bij onrijp fruit/groenten als avocado, appels enz. je zult zien dat de onrijpe vruchten sneller rijp zijn. Met bananen in een plastic zak samen, gaat het nog eens sneller! Hiervoor is het beter om bijv. tomaten buiten de koelkast te bewaren, maar wel donker en niet in de zon of op een warme plek. Je kunt ze wel in de zon leggen als ze niet rood genoeg zijn, ze kleuren dan nog na, maar daarna eruit halen, want in de zon verdwijnen dan de vitamines weer. Leg dus ethyleenhoudende groenten/fruit niet met ander fruit in één schaal, maar doe ze in een aparte schaal. Eenmaal aangesneden groenten moet je wel in de koelkast behouden en goed verpakken/afdekken om de bacteriën groei te verhinderen. Die groeien nl. veel sneller bij warmte.
amc