Voor kwark- monchoutaartbodem gebruik ik altijd 125 gram tarwe biscuitjes en 75 gram zachte, ongezouten boter. Alles in een foodprocessor fijnmaken en mengen, in een springvorm doen, gelijkmatig verdelen, beetje aandrukken en ongeveer een uur in de koelkast leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Basis recept voor het maken van zandtaart gebakjes, koekjes etc.

Bereidingstijd: 20-30 minuten Keuken: Internationale keuken Smaak: Zoet Techniek: N.v.t. Soort gerecht: Tussendoortje Uit eigen keuken: Nee (i)

Ingrediënten

300 gram patentbloem
150 gram boter
150 gram poedersuiker
1 mespunt zout
1 zakje vanillesuiker
2 eieren

Bereidingswijze

Zeef de bloem en leg ze in een bergje op de werkbank. Maak er een kuiltje in en breek hierin een ei. Voeg er nog een eidooier bij. Doe er dan de poedersuiker en de vanillesuiker bij. Doe er dan nog de in stukken gesneden zachte boter bij. Werk de ingredienten snel door elkaar. Vorm er een bol van. Als het deeg dreigt te verkruimelen, meng er dan een beetje melk door. Wikkel de bol in plastic folie en laat hem een uur rusten in de koelkast. Rol het deeg voor het gebruik uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zandgebak.

Ingrediënten:

- 200 gram bloem
- snuf zout
- 70 gram boter
- 70 gram suiker
- 1 ei licht geklopt
- 10 gram vanillesuiker

Bereidingswijze:

Meng de bloem en het zout, snijd de boter in stukjes en doe dit door de bloem. Meng met je vingers de boter en de bloem tot het een deeg wordt dat op kruimmelig wordt, meng dan de suiker erdoor. Maak een kuiltje en voeg het losgeklopte ei toe en meng het geheel tot het een soepel geheel wordt. Druk een beetje plat en verpak het in plasticfolie en laat het 20 min. rusten in de koelkast.
Gebruik het zandgebak als bodem voor een "taart" of maak er vormpjes van voor kleine gebakjes. Bak ze af in een voorverwarmde oven op 175 gr. in ongeveer 15 a 20 min.

Eet smakelijk! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Basisrecept;

150-200 gr tarwebloem,
½-1 afgestreken theel. bakpoeder,
75-125 g. basterdsuiker of fijne kristal-,
1 pakje vanillesuiker,
snufje zout, 1 ei,
75-125 gr. zachte boter.

De voorste hoeveelheden zijn voor weinig, die daarachter moet je nemen om wat meer te maken.

Alles van tevoren klaarzetten en wegen.

Bloem en bakpoeder zeven. Het bakpoeder wordt beter verdeeld en het deeg wordt luchtiger.
Als er cacao wordt toegevoegd, dit samen met de bloem zeven en mengen.
De boter moet zacht zijn,daardoor vermengt alles beter.
UITZONDERING: Wanneer het deeg met de hand wordt gekneed, moet de boter koud en in kleine stukjes worden gesneden. Het moet nl. niet te warm worden, dit moet dus snel gebeuren.
Breek het ei in een kopje om te zien of het goed is.
Gemalen noten of amandelen enz. aan het meel/bakpoeder toevoegen, als je dat gebruikt.

Doe alles in een mengkom.
Pak de mixer met kneedhaken en werk alles op de laagste stand door elkaar en vervolgens op de hoogste stand.
Stort het deeg op een met bloem bestoven werkvlak en kneed het met de handen verder tot een glad deeg.
Erop letten dat er niet te veel bloem wordt toegevoegd, anders wordt het bros en droog.
Kneed het deeg tot een rolvorm. het laat zich zo beter uitrollen. Als het deeg plakkerig is, wikkel het dan in folie en zet het 30 min. in de koelkast.
Rol het deeg dan met een deegroller uit op een met bloem bestoven vlak.(deegresten moeten van het werkvlak verwijderd zijn) Maak het deeg af en toe los met een palet/pannenkoekmes van het werkvlak om te voorkomen dat het vast gaat plakken of gaat scheuren.

Je kunt het nu uitsteken voor koekjes of leg de lap deeg over je deegroller en leg hem zo in de bakvorm.
amc
12 jaar geleden
gewoon pak bastogne koeken fijn maken, en dan naar gelang gesmolten boter toevoegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou je gaat naar het strand. dan neem je zand mee.
als je thuis komt dan doe je er een beetje water bij.
niet al te veel water want dan word het blubber en dan verliest het zijn stevigheid

oja wat je ook kan doen is naar een speeltuintje gaan met een zandbak er in als het strand te ver weg is

enjoy!