Wat voor ingrediënten zijn lekker in een salade met vinaigrette dressing

Hallo allemaal, ik moet in een groepje met scheikunde een salade maken met vinaigrette dressing. De dressing hebben we al zelf gemaakt en is goed, nu is mijn vraag: wat voor groente/fruit/sla is lekker in een salade met deze dressing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft dit met scheikunde les te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraag ik mezelf ook af :p. Volgensmij gaat hem om de juiste hoeveelheden te nemen van de stof en het mengen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vinaigrette is een mengsel van azijn,olie en mosterd.Het is een emulsie,een mengsel van twee niet mengbare vloeistoffen,de mosterd dient als emulgator.De emulgator is een stof die zorgt dat stoffen die normaal niet mengbaar zijn,dat nu wel doen.De scheikundeles laat zien,dat lijkt mij althans de bedoeling,dat olie en water,of in dit geval azijn,niet goed mengen in een bepaalde volumeverhouding,in een vinaigrette meestal 3:1,je moet dus onderzoeken hoeveel gram mosterd er toegevoegd moet worden om een homogene vinaigrette te krijgen.Als dat geen scheikunde is dan weet ik het ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iggy, dat ligt er een beetje aan hoe je het doet. Als het alleen een recept is van 'doe 100 ml dit en 100 ml dat samen en goed roeren' dan heeft het weinig met scheikunde te maken. Tenminste, niet meer dan voetballen met natuurkunde te maken heeft (actie = -reactie, zwaartekracht, enz)

Het beste antwoord

Joh, hou het gewoon simpel: sla, komkommer en tomaat als basis en verder erin wat je in huis hebt en lekker vindt. Goed mengen en eten!

Toegevoegd na 3 minuten:
Een Franse oplossing: beetgare sperziebonen (lauw tot warm, niet heet), een gesnipperde ui even bakken en wat spekjes meebakken; door de sperziebonen mengen. Vinaigrette erover (vinaigre is overigens Frans voor azijn...) en goed omscheppen. Mjammie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

gerookte kip, geitenkaas feta, paprika, tomaatjes

Toegevoegd na 19 seconden:
ow en pijnboompitjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijsbergsla. Met tropische vruchtjes die je bij de supermarkt koopt. Eventueel tomaat. En blokjes kaas. Klinkt raar maar is lekker. Misschien nog wat gebakken spekjes voor een beetje een zoute lekkere bijsmaak. Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mengsel van verschillende soorten sla, sterrekers of alfalfa, tomaten, maiskorrels, komkommer, geraspte wortel, reepjes witlof, reepjes bleekselderij en een rijpe avocado. Wat geroosterde zonnepitten erover strooien, en hardgekookte eieren in kwarten erbovenop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt ook lekker, bedankt!
Olijven! Stukjes komkommer, pijnboompitten, gekookt ei, tomaat, als je er van houdt gebakken spekjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!!
Artisjokken, heerlijk geheel te gebruiken en helemaal de bodem, hmm!

Toegevoegd na 7 minuten:
En ook blaadjes witlof, of stukjes paprika, of wat schijfjes courgette zijn heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer fijn gesneden witte kool. Met (gewelde) rozijnen en evt. walnoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
groene paprika met kleine kip reepjes en kleine reepjes jonge kaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lekkerste salade voor een vinaigrette vind ik altijd nog

Salade Nicoise;

Kook aardappelblokjes of krieltjes beetgaar, kook sperzieboontjes, haricots vert of prinsessenbonen ook beetgaar. Kook enkele eieren hard, pel ze en snijd in kwarten. Maak kropsla schoon door de stronk eruit te halen en de blaadjes te wassen.

Verdeel de sla over de borden, schik de lauwe aardappel, de boontjes, de eieren, blokjes tomaat, rode uienringen en zwarte olijven op de sla, mooi verdeeld zodat het een kleurrijk geheel wordt. Ook lekker is plukken tonijn uit blik er bij te verdelen, maar hoeft natuurlijk niet.
Verdeel hier nu de vinaigrette over en doe er evtl. nog wat kappertjes bij.
Je kunt dit zelfs als lunch als maaltijdsalade eten met vers stokbrood, pistolet, ciabatta of ander lekker brood.
amc