Wat is het verschil tussen Jam, Confiture en Marmelade?

Geinspireerd door Lichaamstaal.
Hoe zat het ook alweer met de definities?
Volgens mij kan je van mango helemaal geen Jam maken, dan zou het hoogstens marmelade zijn.

Ik roep nu iets van klok en klepel, hoe zit het ook alweer precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
15.6K

Het beste antwoord

De basis manier van produceren is vrijwel hetzelfde, maar het gebruik van vruchten is anders.

Jam is een pasta van vruchten. De vruchten worden dus klein gemaakt en gepureerd.

Bij Confiture wordt gebruikt gemaakt van hele vruchten en daarom zitten daar ook stukjes fruit in. Er kunnen wel vruchten tijdens de bereiding stuk gaan.

Bij marmalade wordt weer gebruikt gemaakt van schillen van citrusvruchten. De smaak wordt hierdoor wat meer bitter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een confiture is een bereiding die bestaat uit suiker en 1 of meer soorten vruchten in zijn geheel. Jam is eigenlijk hetzelfde maar dan wordt de hele zwik gepureerd.
Marmelade bestaat uit suiker en citrusvruchten. Gelei is gemaakt van suiker en alleen het sap van 1 of meer vruchten. Chutney en relish zijn resp. zoetzure en pittig gekruide bijgerechten van vruchten (chutney) en groenten (relish), kunnen beiden goed bij vlees, vis enz.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is de verhouding suiker en vruchten, maar ook
jam is meer dan een soort vrucht.
confituur is gemaakt van een soort.
en marmelade is gemaakt van sinaasappel.