Is een engels ontbijt niet vreselijk ongezond?

Een ontbijt bestaande uit gewone worst, bloedworst en gebakken ham en nog een laag vette boter bij de witte toast, is dat niet vreselijk ongezond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.5K

Het beste antwoord

Er is helemaal niets ongezonds aan zo'n stevig Engels ontbijt. Het wordt pas ongezond, als je 's middags en 's avonds ook soortgelijke zaken gaat eten.

Er is niets mis met bloedworst, boter, gebakken ham, gewone worst en toast. Niet voor niets dringen voedingsdeskundigen er zo op aan, toch vooral stevig te ontbijten. En als je daar wat verder over nadenkt, zit daar ook wel wat in. De kans dat je om een uur of 11 's morgens alweer aan de gevulde koeken zit, wordt een stuk kleiner na zo'n enorm ontbijt, en zelfs je lunch kan daardoor heel wat matiger zijn. Je teert - bij wijze van spreken - de hele dag op dat vorstelijke ontbijt.

Als wij allemaal zo'n engels ontbijt zouden gaan nuttigen, en de rest van de dag eens wat kalmer aan zouden gaan doen, met al die tussendoortjes, zou onze gezondheid er met sprongen op vooruit gaan, en zou het hele probleem dat mensens steeds dikker worden (met alle gezondheidsrisico's), drastisch afnemen.

"'s Morgens eten als een keizer, 's middags als een koning, en 's avonds als een bedelaar" is een gezegde dat wel degelijk ergens op slaat. Wij doen het meestal precies andersom, en beginnen 's morgens als een bedelaar en eindigen de dag als een keizer, met een zware avondmaaltijd. Dàt is pas ongezond, en niet een stevig Engels ontbijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die spreekwoord is echt heel cool.

Andere antwoorden (7)

tuurlijk is dat ongezond. Als je tenminste er niets mee doet. Echter, als je in Engeland op het land werkt, heb je een groot deel van de tijd veel energie nodig. Bedenk: typisch engels ontbijt was typisch een aantal decennia geleden. Nu eten de meeste mensen andere dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag,
Dat is inderdaad vreselijk ongezond.
Maar het heeft met cultuur te maken.
Ons ontbijt is namelijk licht maar tevens zitten er ook ongezond dingen tussen bij ons.
Denk maar aan boterkoek, gesuikerde cornflakes etc.
Je mag ervan eten maar met mate.

Tevens Britten staan er om bekend van stevig te eten. Het is ook allemaal heel erg vettig.

Met vriendelijke groeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor iemand die zware fysieke arbeid verricht zou het helemaal niet zo'n slecht ontbijt zijn. Voor de gemiddelde West-Europeaan is het veel te calorierijk, terwijl cakejes, witte bonen in tomatensaus en toast een ongezonde hoeveelheid geraffineerde koolhydraten bevatten.

Gebakken bloedworst vind ik heerlijk bij de rodekool en kipper, gerookte haringfilet, is me 's morgens ook te machtig maar af en toe een gebakken ei met een dikke plak Engelse bakbacon, uiteraard in wat boter (geen margarine) gebakken smaakt me 's morgens prima. Het was één van mijn ontbijtgerechten in mijn koolhydraatarme afvalperiode. Maar met een volkoren boterham kan natuurlijk ook prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij mag je ook wakker maken voor een engels onbijt. De bloedworst niet, maar daar graag gebakken champignons voor in de plaats.
Het is ongelooflijk ongezond, gewoon de hoeveelheid verzadigd vet. En amper vezels of vitamines.
Aan de andere kant is het weer wel gezond om 's morgens een maaltijd te eten met meer "inhoud" dan we hier gewoon zijn.
Aangezien je overdag de meeste energie verbruikt, moet je dan ook het meeste eten. 's Avonds een overdadige maaltijd is vrijwel nutteloos aangezien je meestal toch maar voor tv zit. En een lichaam 's nachts laten verteren is niet zo gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heet ongezond? Een ontbijt mag best uitgebreid en warm zijn. Het is je energietoevoer voor de dag weer en met een stevig ontbijt kan je meer aan.
Wij zijn het niet gewend en in feite is het pas ongezond om 'niet 'te ontbijten 's morgens. Er zijn zoveel scholieren en mensen die zonder ontbijt de deur uitgaan en dit alleen omdat ze er zich geen tijd voor gunnen. Ik denk dat je beter rustig een Engels ontbijt kunt nuttigen, dan zonder iets, of alleen een kop koffie de deur uit te gaan.
Als je 's morgens goed ontbijt heb je geen hongerklop voor je lunchtijd en ga je je tussen de middag niet te goed doen aan allerhand warme snacks of veel eten. Beter 's morgens goed ontbeten dan 's avonds laat zwaar getafeld. Het is dat wij het niet gewend zijn, maar het was vroeger ook de gewoonte om tussen de middag warm te eten. Als iedereen het zou doen, zou niemand er na een tijdje moeite mee hebben en doordat je de dag zo begint, zou je ook niet veel extra aankomen. Je werkt het er nl. over de dag genomen weer af. Je kunt het natuurlijk zo vet maken als je wilt en daarin alleen zou het ongezonde zitten.
amc
12 jaar geleden
Veel Nederlanders starten ongezonder. Wit boterhammetje met een plak plastic kaas of jam vol suiker.
Daarna hebben ze om 10:00 al weer honger en zitten ze aan een gevulde koek of saucijzenbroodje. Daar zitten enorm slechte vetten in.

Geef mij dan maar liever dat Engelse ontbijt.
Dat Engelse ontbijt kun je super gezond maken met biologisch vlees.

Je kunt er heel lang actief op zijn, zonder de behoefte aan ongezonde rommel te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er niet in overdrijft lijkt het mijn niet ongezond.
Moest je dat alle dagen eten, kan het ongezond worden ja.
Maar vreselijk, is een vreselijk woord.