Hoe bak je pannekoeken?

Het is mij nog nooit gelukt pannekoeken te bakken. Ik ben geen sukkel in de keuken, ik kan echt van alles klaar maken. Een eitje of een omelet bakken lukt me wel, maar pannekoeken niet, waarom niet?

Weet iemand een trefzekere manier om pannekoeken te bakken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Koop een pak kant en klaar pannekoekmeel. Die heb je van alle merken en soorten. Vaak is dat spul waar alleen maar melk of alleen maar water bij hoeft, heel goed te doen. Hier wordt het op een film helemaal goed voorgedaan met oma's pannenkoekenmix van Koopmans. Bekijk de bakfilm pannenkoeken en zie hoe je zelf de lekkerste pannenkoeken bakt. http://www.koopmans.com/recepten/koopmans-recepten/pannenkoeken/omas-pannenkoeken/ Wil je het helemaal zelf doen. Voor ongeveer 8 pannenkoeken 200 gram tarwebloem mespunt zout 2 eieren 1/2 liter melk ca.50 gram boter eventueel 1 eetlepel suiker voor zoete pannenkoeken oer de bloem met een mespunt zout door elkaar. Maak een kuiltje in het midden en breek de eieren er boven. Voeg 2 dl. melk toe en roer dit alles met een garde of een mixer tot een glad beslag. Voeg al roerend de rest van de melk toe. Laat het beslag 30 minuten rusten. Verhit een klontje boter in een pan met anti baklaag en schep met een soep opschep lepel het beslag in de pan en laat het beslag alle kanten uitvloeien,door de pan scheef te houden. Bak de pannenkoeken op een halfhoog vuur aan beide zijden licht bruin. Houd de pannenkoeken warm op een bord op een pan met kokend water Eet smakelijk.

goeie maten nemen desnoods eierpannenkoekenmeel (leuk scrabblewoord) hete pan,.... boter de eerste mislukt meestal maar daarna moet het wel goed gaan ;) maar ja

Tegenwoordig zijn er heel handige kant en klare flesjes te koop waar je alleen nog water moet toevoegen. Goed schudden. Je doet eerst een klein klontje boter in de pan en dan giet je het beslag in de pan. Je zorgt dat de bodem bedekt is met het beslag, niet te dik. Het vuur moet je niet te hoog opzetten anders brandt het heel snel aan. Je ziet de bovenkant vanzelf droog worden en dan kun je de pannekoek omkeren (of omhoog gooien als je handig bent) als de ander kant ook bruin genoeg is, dan is je pannekoek klaar. Eet smakelijk! Toegevoegd na 4 minuten: Je kunt natuurlijk ook variaties maken, (als de naturel pannekoek lukt) met boterhamspek, appel of rozijnen. Spek bak je eerst beetje aan en dan doe je het beslag er over heen. Het beslag giet je uit het flesje. Kans dat dit mislukt is klein, want zelfs mijn zoon bakt hier zijn pannekoeken mee.

Ik bak ze op gewone Tefal pan doe boter op en daarop pannekoekdeeg. Maar je hebt ook pannen speciaal voor pannekoeken te bakken. Succes :) Toegevoegd na 3 minuten: Ik koop ook pannekoekmeel is simpel ;)

Als je een elektrische kookplaat hebt gebruik dan niet een te grote koekenpan! Anders wordt de pan niet heet genoeg en mislukken je pannekoeken. Ik praat uit ervaring ;-) Ik bak alleen nog maar kleine pannekoekjes.

Pannenkoeken recept Dit is nou eens een echt simpel recept; ok het is iets moeilijker als eieren koken ;) Je kunt de kant en klaar gemixte pakken pannenkoeken mix kopen maar het kan ook gewoon met bloem, is wat goedkoper.. Maak je eigen pannenkoeken beslag en bak vervolgens de lekkerste pannenkoeken met die makkelijke recept. Ingrediënten voor het beslag: - 500 gram Tarwe bloem - 2 eieren - zout - 0.9l melk - boter of olie om de pannenkoeken in te bakken Bereidingswijze: Doe de tarwebloem en de helft van de melk in een grote kom en klop met een garde tot een gladde stevige massa.. Als de klontjes weg zijn kun je de eieren en de rest van de melk er langzaam bijgieten; snuf zout erbij en we kunnen bakken! Zorg voor een goeie stevige en vooral HETE koekenpan, klontje boter erin en schep met een pollepel wat beslag in de pan, waarna je met een losse pols het beslag over heel de pan kan verdelen. Eet smakelijk. Tip: bak ook eens pannenkoeken met ontbijtspek. Erg lekker!

Bronnen:
simpelkoken.nl/recepten/hollands/hoofdgere...

Ik ga er van uit dat het beslag niet het probleem is. (ik gebruik altijd Koopmans meergranen beslag, volgens de gebruiksaanwijzing bereid (en bijgekruid met van alles)) Ik gebruik voor pannenkoeken een tefal pannenkoekenpan, met zo'n laag randje. Als het beslag klaar is de pan op het vuur zetten, driekwart vuur (de hoogte van het vuur verschilt per fornuis, dit moet je experimenteel vaststellen) van een grote pit. Olie in de pan en wachten tot de olie goed heet is. Als de olie heet is de pan even van het vuur nemen en pakweg een soeplepel beslag in de pan draperen. Even met de pan bewegen tot het beslag zich gelijkelijk over de bodem verdeeld heeft en de pan weer op het vuur zetten. Als de bovenkant er droog uitziet de pannenkoek omdraaien (draai het vuur 'iets' lager) en nog even kort afbakken. Als het je lukt om drie pannenkoeken achter elkaar goed te krijgen kun je gaan experimenteren met extra ingrediënten. Overigens, in tegenstelling tot wat men roept over warmhouden op een bordje boven een pan met (kokend) heet water, verdient het de aanbeveling elke pannenkoek direct na het bakken op te eten, hij is dan het lekkerst. (Bovendien eet je dan minder snel te veel pannenkoeken.)

Eigenlijk zijn er maar 2 punten waardoor het mis kan gaan: het beslag en de toebereiding. - voor het beslag neem je of kant en klaar besalg en volg de aanwijzingen of je neemt ca. 500 gram meel, 3 eieren, 500 ml melk en 400 ml water (of bier), een scheutje olie en 2 theelepels zout. Alles goed mixen. klaar. - voor het bakken neem je olie of boter in de pan en laat deze goed warm (heet) worden (de pan mag net dampen), dan doe je het beslag erin. Niet te dik, dun is vaak beter. Gelijkmatig verdelen en op 3/4 vuur laten staan totdat de hele bovenzijde droog is (dat is het belangrijkste!). Dan kun je de pannenkoek eenvoudig omdraaien. Afhankelijk hoe bruin de onderzijde is, kun je het vuur een beetje aanpassen. Is de pannenkoek aangebrand, moet je de pan eerst schoonmaken voordat je volgende bakt, anders mislukt deze ook. Te vroeg omdraaien en de pannenkoek breekt. Een pan met anti-aanbaklaag is natuurlijk een stuk eenvoudiger dan een stalen pan. Heb je alleen een door-en-door stalen pan, is het een stuk lastiger alleen maar goede pannenkoeken te bakken. De pan en olie moet goed heet zijn voordat het beslag erin gaat, maar dan moet ook het vuur gereduceerd worden, anders bakt hij aan. Bij de volgende pannenkoek moet je evt. de pan weer 'voorverwarmen' voordat het beslag erin gaat. Als je niet veel kookt en bakt, neem dan een tefal of andere anti-aanbaklaagpan. Succes!

Mijn tip is vooral het bakken; ik neem aan dat je het beslag wel voor elkaar krijgt. De pan goed verhitten met een laagje olijfolie en deze ook goed verhitten, olie laten walsen ( even door de pan heen laten gaan ) en de olie dan uit de pan in een schaaltje doen . Beslag in de pan en pannenkoek bakken. Bij de volgende pannenkoek, olie uit het schaaltje door de pan heen en weer eruit en enz. enz. Zorg dat de pan op temperatuur blijft, niet op de hoogste stand, succes verzekerd.

Bronnen:
hersenpan

Ikzelf doe altijd een beetje (olijf)olie in het beslag. Bakken doe ik ook in olie, krijg je niet zo'n walm in je keuken. Je kunt het beste het vuur niet te hoog zetten en dan maar een dun laagje beslag in de pan gieten. Ook kan het zijn dat je pan een beetje oud is en de anti-aanbaklaag versleten is, dan kun je ook niet zo'n goeie pannenkoeken bakken. Er zijn speciale pannenkoekenpannen te krijgen, en die zijn ook makkelijk als je de pannenkoek om moet draaien

Bovenstaande methodes voor het maken van het beslag zijn allemaal goed, al zou ik zelf niet kiezen voor kant-en-klaar beslag. Wat helpt om een soepel beslag te krijgen is om er een scheutje (zonnebloem) olie door te roeren. Daardoor kleeft de pannenkoek minder aan de pan en is het omkeren gemakkelijker. De bereiding wordt ook al helder beschreven. Je kunt zowel speciale (vloeibare) bakboter als zonnebloemolie gebruiken. Bakboter bakt iets sneller aan en walmt wat meer. Domtic vermeldde dat het op 2 punten mis kan gaan: het beslag en de toebereiding. Ik wil daar nog een derde aan toevoegen: de PAN. Veel pannenkoeken mislukken omdat er een te oude pan wordt gebruikt. Je moet een (pannen)koekenpan gebruiken met een goede antiaanbaklaag. Heel belangrijk, want anders blijft (een deel van) je pannenkoek aan de pan kleven en kun je hem niet goed omdraaien. En ja, het werd al genoemd: na het bakken direct opeten! MMMM

Er zijn hier veel goede recepten en manieren van bakken gegeven. Maar ik vind dat jullie allemaal te veel olie gebruiken. Ik bak professioneel vaak pannenkoeken. Wij laten eerst de pan heet worden op een hoog vuur, temperen dan, nemen de pan even van het vuur en smeren met een kwastje wat olie over de bodem. Daarna gaat er, ook van het vuur, een kleine soeplepel beslag in die je direct door de pan laat lopen zodat hij over de hele bodem ligt. Als dat niet lukt, maar het beslag naar een kant blijft lopen, is je pan veel te heet. Dit gebeurt makkelijk bij anti-aanbak pannen. Als de bovenkant droog is, is het inderdaad tijd om de pannenkoek om te draaien en als het goed is is de onderkant dan ook net goed. Die mag niet bruin zijn, maar goud-geel. Is die nog wit, dan is je pan niet heet genoeg. Maar als je de juiste warmte voor de bodem hebt en niet te veel olie gebruikt, kun je in iedere pan prima pannenkoeken bakken. Bij te veel olie gaan de pannenkoeken eerder "koken" dan bakken.

het belangrijkste is een goede bodem in de pan en goed heet laten worden

Als je een goed beslag hebt. Dan gebruik je een niet al te versleten pan. Doe een beetje zonnenbloemolie en doe een beetje boter. Geen idee waarom deze samenstelling juist goed is maar, werkt wel goed. Verder een beetje met vuur ''spelen'' en gebruik een pollepel om de pannenkoek om te draaien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100