Kun je in Nederland Schmand kopen?

In Duitsland kun je overal Schmand kopen. Het is een onmisbaar ingrediënt voor veel Duitse gerechten, vooral voor taarten en andere baksels.

Ik weet niet precies wat het is - ik zie het maar als een soort tussenvorm van zure room en kwark.

Hoe heet Schmand in het Nederlands, en waar kun je het kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
78.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt toch geen schmalz, of is het iets anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik bedoel echt Schmand. Schmalz smeer ik op dat lekkere Duitse brood, met Schmand probeer ik dat liever niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het water loopt me al in de mond..

Het beste antwoord

Ik dacht dat het tussen zure room en slagroom inzat. Ik vervang het in de praktijk altijd door (ongeklopte) slagroom, samen met kwark. Afhankelijk van het gebak kun je het ook eerst kloppen maar ik ben niet zo'n goeie slagroomklopper :lol: wordt altijd boter....

Echt onmisbaar is het dus niet ; het is door alle soorten kookroom prima te vervangen, smaakverschil zul je er haast niet door krijgen, wel een verschil in vetgehalte.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar nu ik het zo eens opzoek op Wikipedia wordt het woord Schmand in sommige regio's ook gebruikt voor een soort gecondenseerde melk (zoete koffiemelk - ook wel te krijgen in Nederland) en dat verschil zou je toch haast wel moeten proeven denk ik. Ik zal eens een potje halen en goed kijken waar het het meest op lijkt. Uit alleen de ingredienten is het erg moeilijk te zien.
Met een beetje pech hangt het van de regio waaruit het recept afkomt af wat je moet gebruiken ?

Toegevoegd na 5 minuten:
We zojuist een bijzonder verband ontdekt tussen de Schmetterling en de Butterfly ; dat heeft dus met deze room / Schmand/Schmetter (!) te maken. Cool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
roomboter vlinders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stond er wel bij geloof ik, effe nog lezen..... Die Bezeichnung Schmetten bildet auch den Ursprung des Wortes Schmetterling, da dieser früher verdächtigt wurde, am Schmetten zu lecken (vergleiche auch engl. butterfly). De betekenis Schmetten duidt ook de oorsprong aan van het woord Schmetterling, daar deze er vroeger van verdacht werden aan de Schmetten (de room) te likken. Vergelijk het Engelse Butterfly.

Andere antwoorden (4)

Schmand is een soort zure room met 24% vetgehalte, een mager soort creme fraiche.
Het is buiten Duitsland naar mijn beste weten niet te koop, kun je geen creme fraiche gebruiken?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het verschil dat het zoet en niet zuur is. Het is eerder magere slagroom, maar dan dikker.
Het is typisch duits, en ben het in NL nog nooit tegengekomen.
Eigenlijk is het een zure room, maar dan met 20% ipv 10% vet, en met een toevoeging van bindmiddel, en soms ook aangezoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schmand betekend eigenlijk room.In sommige delen van Duitsland word koffieroom ook zo genoemd. Het heeft een vetgehalte van min. 20% , en is door toevoeging van melkzuurbacterien dik geworden.Ook worden stabilisators
toegevoegd.
Het is een typisch Duits produkt, wat ook alleen maar in dit land verkocht wordt.
Je kunt in "plaats van," Creme Fraiche nemen wat eigenlijk
bijna hetzelfde is. Alleen het vet gehalte is hoger( 30% )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb even voor je gegoogled maar helaas ik kan niets vinden behalve uitleg op wikipedia en wat recepten en verder alleen allemaal duitse verkoopplekken