Zijn er kookplaten die niet op gas werken en waarvan de kookpitten direct koud worden zodra het voedsel kookt?

Als je van een gaskookplaat het gas uit doet als melk kookt, kookt de melk niet over. Bij een elektrische kookplaat stroomt de kokende melk wel over de pan heen, ook al schakelt men de pit uit.

13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Nou, dat is niet helemaal waar hoor, met inductie.
Ik kook op inductie en het bevalt me heel goed, maar de plaat wordt wel heet, maar dat komt door de hitte van de bodem van de pan. Hij is dus ook niet in een keer koud als je hem uitzet. Inductie warmt snel op, je water kookt in no time, en als je de plaat lager zet, kookt het ook meteen minder hard.
Maar in het geval van bijna overkokende melk schuif ik de pan toch echt het liefste snel aan de kant. OVerkokende melk kan trouwens ook nogal inbranden, moet je wel mee uitkijken met een inductieplaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus wat opwarmen wel vergelijkbaar met gas, gaat zelfs nog sneller, maar met afkoelen is gas volgens mij het enige dat echt heel direct gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een gaspit is ook heel heet als je hem uitzet. Aan de kant zetten is natuurlijk altijd de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar, maar een gaspit is veel kleiner en de pan staat er niet direct bovenop. De pan zal dus veel sneller afkoelen als je hem erboven laat staan.

Andere antwoorden (2)

Inductie! Die is direct koud, omdat het de pan verwamt. Je pannen moeten dus wel geschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad inductie. Dit is ook veilig voor kinderen. Je kunt hier gewoon je hand op lopen. Enige nadeel is dat je er wel pannen voor moet aanschaffen die ook op inductie werken.