Als je een stukje vlees een poosje wil bewaren wat kun je dan het beste doen: direct invriezen of eerst braden en dan het vriesvak in ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
10.3K

Het beste antwoord

Ligt aan het soort vlees.

Gehaktballen kun je prima eerst braden en dan invriezen. Zo ook met sudderlapjes, rollade, poulet enz. Maar vlees wat kort gebakken hoeft te worden zoals biefstuk, kipfilet, filetlapjes enz. kun je het beste rauw invriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Direct invriezen is het beste en achteraf het lekkerste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is direct invriezen. Op die manier heb je de meeste kans dat je na ontdooiing en bereiding nog een redelijk sappig stukje vlees overhoudt. Als je vlees bereidt, invriest, en daarna weer ontdooit en opwarmt, heb je waarschijnlijk een erg droog stuk vlees.

Uitzondering zijn o.a. gehaktballen, hamburgers, en andere soorten die veel vet bevatten.
bamibal
12 jaar geleden
invriezen verslechterd de kwaliteit, kortom liever niet dan wel. maar mocht je het toch willen, hier een simpele vuistregel. het beste is alijd eerst invriezen dan bakken, tenzij er veel vet in zit, door invriezen word het ranzig, dus dan eerst bakken zodat het vet eruit loopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat noem je en poosje? Je kunt het in de koelkast bewaren zolang als op de verpakking staat.
Het invriezen hangt af van de soort en kwaliteit vlees.
Dan hangt het ook af wat je met het vlees wilt doen. Gehaktballen en goulash of hachee verliezen inderdaad niet aan smaak als ze ingevroren zijn geweest.
Verder hangt het af van het vetgehalte van het vlees. Vet wordt wel ranzig in de vriezer, dus, hoe vetter het vlees hoe eerder de smaak achteruit gaat.
Daarom is het altijd handig de datum op de verpakking te zetten voor je iets in de vriezer legt.