Hoe moet ik aardappelschijfjes in de koekenpan maken?

Kunnen jullie me day stap voor stap uitleggen?

Toegevoegd na 12 minuten:
Wat is Nu het beste Boter of Zonnebloem olie? zit er ook een smaakverschil in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11.4K

Het beste antwoord

Ik kook aardappels, zo'n tien minuten. Wel ongeveer gelijke stukken, niet te groot. Dan van het vuur halen, even laten afkoelen.
Koekenpan met wat boter, vuur er onder, middel hoog. De aardappels in stukjes snijden (dat bevalt mij beter dan plakjes), niet te klein, en die in de hete boter bakken. Beetje zout en paprikapoeder er bij voor de smaak en het uiterlijk.
Let op: er bij blijven en regelmatig de pan omschudden zodat ze gelijkmatig mooi bruin worden.
Met een minuut of tien bakken zijn ze lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, ik kook zo ook altijd van te voren. Dan bakken ze sneller en egaler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo doe ik het ook altijd. En stukjes werkt inderdaad heel wat beter dan plakjes! + Ik doe er overigens peper, zout en knoflookpoeder op. Sinds ik dat laatste ingrediënt heb toegevoegd, zijn, bij wijze van spreken, de gebakken aardappelen niet aan te slepen hier.

Andere antwoorden (10)

1.Je koopt aardappelen
2. Je schilt de aardappelen in plakjes en legt ze in een pan met water
3. Na het schillen van het gewenste aantal aardappelen gooi je het water uit de pan
4. Nu pak je koekenpan en vult deze met of een laagje olie of met heel veel olie
5. Zet het vuur aan, koekenpan erop
6. Wachten tot het lekker warm is en dan doe je de aardappelen erbij
7. Wachten totdat de aardappelen bruinig / hard worden. Vergeet niet om af en toe de aardappelen om te draaien.
8. Pak je bord
9. Schep de aardappels uit de pan op je bord
10. Eet smakkelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is wel het lekkerst ja :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarnaast moet je geen natte aardappelen in de koekepan mikken en sowieso ontbreekt het voorkoken in het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorkoken is niet nodig, natte aardappelen is niet handig nee, stapje vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Panteao: Het is onzin om te beweren dat je zonnebloemolie niet mag verhitten! Dat mag zeker wel. Het is niet kankerverwekkend. Hoe kom je erbij?
Olijfolie mag je wel in bakken, maar niet in frituren. Die mag verhit worden tot 150 graden.
Zie: http://www.afvallen-weblog.nl/voordelen-nadelen-olijfolie-zonnebloemolie-sesamolie/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet iedereen kook ze voor, maar persoonlijk vind ik dat wel het lekkerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bessy: je eigen link zegt dat je zonnebloemolie niet moet verhitten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar, Jawel hoor! Lees maar eens goed! Scroll naar beneden en Lees onder de kop "zonnebloemolie". :Zonnebloemolie kan tot zeer hoge temperaturen worden verhit en wordt daarom veel gebruikt voor frituren en het bakken van pannenkoeken. Let wel: ER WORDT BEWEERD dat zonnebloemolie niet stabiel genoeg is voor verhitting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Widar. Niet iedereen is het er kennelijk over eens. Maar om nou meteen te gaan roepen dat er kankerverwekkende stoffen kunnen ontstaan vind ik veel te ver gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bessy: Ik weet dat er staat dat het wel kan. Maar mijn punt is dat er OOK staat dat het NIET kan. Men is het er inderdaad niet over eens blijkbaar. Ik weet niet of dat tever gaat, dat van die kankerverwekkende stoffen. Die blijken bij steeds meer dingen te onstaan. Barbecuen op onjuiste wijze bijvoorbeeld (bij bijna iedereen dus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij barbecuen moet je de aangebrande stukken absoluut niet eten. Die kunnen inderdaad kankerverwekkend zijn.
Widar, waar bak jij pannenkoeken in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die bak ik niet, dat lukt me om de een of andere reden gewoon niet (niet dat ik een keukenkluns ben). Maar m'n moeder deed het met om en om boter en zonnebloemolie. Waarschijnlijk zou ik hetzelfde doen. Nogmaals, ik zeg niet dat verhitten van zonnebloemolie slecht is of niet. Alleen dat de link waar je naar verwijst niet zo behulpzaam is bij de bewering dat het wel kan. Bij barbecuen zijn het niet alleen de zwarte stukken. Het is ook het vet dat op de kolen valt en verbrandt. Niet dat me dat wat kan schelen, ik eet het gewoon. Ook de zwarte stukken (nou ja, niet als het echt zwartgeblakerd is, dat is niet te eten gewoon). Er is zoveel wat slecht voor je is en wat we allemaal doen/eten, zonder dat we 't weten of 't ons interesseert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is het! :D (Is dat geen goeie vraag voor jou?
"hoe moet ik pannenkoeken bakken?")
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die ga ik stellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ik hem beantwoorden. Wel mijn man even raadplegen, want die doet het bij ons altijd. :))
Klein beetje boter in de pan, heet laten worden, zeker niet bruin! Dan schijfjes erin, vuur laag zetten en een deksel op de pan doen. 5 minuten deksel erop laten. Daar deksel eraf en onder regelmatig omzetten, de schijfjes zo bruin laten bakken als gewenst. Zout erop en eventueel marjorijn laten meebakken. Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je van plan verse aardappelen rauw zo in de pan te bakken, vergeet dan niet om ze even droog te deppen in een schone theedoek! Natte aardappelen werkt niet, ze spetteren de pan uit en worden niet lekker krokant en bruin. Persoonlijk bak ik ze rauw liever in de oven, In een kom doen, wat olijfolie erover en wat verse rozemarijn naaldjes erbij , husselen en op een met bakpapier bekleed bakblik uitspreiden. In een hete oven (225 graden C.) zo'n 20-25 min. bakken en in die tijd zo'n 3 keer omscheppen.

In de koekenpan kunnen goed die voorgekookte schijfjes en dan doe ik ze in arachide olie, omdat die goed tegen hitte kan en niet ruikt van zichzelf. Is van pinda's gemaakt
dus net zo gezond als zonnebloemolie. Ik zou geen boter nemen, want dit verbrandt te snel. Je kunt wel bak/braadboter nemen met een scheutje olie evtl. Ik gebruik ook wel die bakboter van Bertolli, daar zit olijfolie doorheen. Wij vinden die ook lekker bij gebakken aardappeltjes!
amc
13 jaar geleden
Half boter half olie geeft het beste resultaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappels schillen,schijfjes snijden,even beetgaar koken,dan bakken naar gewenste kleur en klaar is kees :-)
Je kunt er naar smaak verschillende kruiden op doen zoals,kerriepoeder,knoflookpoeder,paprikapoeder,kipkruiden,allemaal lekker :-)

Eetsmakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet teveel tegelijk, dan bruinen ze niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappels schillen, wassen en in allemaal even dikke schijfjes snijden. Weer wassen en laten uitlekken, niet te lang, dan worden ze bruin.
Roomboter is erg lekker, maar niet zo erg gezond. Je kunt ook half roomboter half zonnebloemolie gebruiken.
In ieder geval, doe een of ander, of beide in de koekenpan en doe gelijk de schijfjes erbij.
Zet het deksel eerst op de pan, anders gaat het erg spatten en zet het vuur op bijna hoog tot de inhoud pruttelt en zet het dan op zijn laagst. Keer regelmatig om en controleer dan meteen of de schijfjes gaar zijn. ± 15 minuten, ligt aan de hoeveelheid, één laagje gaat snel.
Als ze gaar zijn kan het deksel van de pan en het vuur hoger.
Voeg eventueel kruiden toe, gesneden ui, kerrie, tijm, salie of selderijzout en schep regelmatig om tot je de gewenste kleur hebt bereikt.
Vind je dat te lang duren, voeg dan wat rode paprikapoeder toe, dan lijken ze eerder bruin, maar bak ze dan niet te lang, dan worden ze bitter.
Je kunt er ook kleingesneden knoflook doordoen, maar pas op zijn laatst, omdat dat snel verbrandt en dan heel bitter is.
Een andere manier is om de pan van tevoren in te wrijven men een doorgesneden teentje knoflook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je boter, al dan niet vloeibare margarine of olie gebruikt is een kwestie van persoonlijke smaak. Aardappels bak je niet zo heet dat de olie of het vet snel verbrandt. Zelf prefereer ik boter (geen margarine) of arachide olie maar als ik reuzel in huis heb geef ik daar de absolute voorkeur aan.

Snij de aardappels in schijfjes of blokjes. Doe olie of vet in de koekenpan, doe de aardappelen erbij en laat met een deksel op de pan op matig vuur in 15 minuten bijna gaar worden. Neem het deksel van de pan, doe er nog wat olie of vet bij en draai het vuur wat hoger om de aardappelen af en toe roerend gaar en bruin te laten worden. Voeg zout naar smaak toe. Lekker is eventueel een gesnipperd sjalotje meebakken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het beste voor je gezondheid zijn over het algemeen voedingsmiddelen die weinig tot niet geraffineerd zijn. Margarine valt daarom voor mij af. De samenstelling is in de afgelopen 40 á 50 jaar even vaak van samenstelling veranderd als de misplaatste gezondheidsclaims doorgeprikt werden. Overconsumptie van linolzuur was wel de grootste aanfluiting, omdat daar huist hartziekte door wordt veroorzaakt. Ook de aanbevelers van zonnebloemolie zouden er goed aan doen om zich daar eens in te verdiepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorgekookte aardappels: bakken in Bertolli, eerst hoog tot ze bruin zijn, en daarna laag zetten en laten 'verpieteren' dat is het lekkerst!
Dit als alternatief op de antwoorden met zelf geschilde aardappels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aller eerst moet je verse aardappelen gebruiken, het verschil tussen verse en wat oudere aardappelen is vrij groot qua smaak en structuur

zet dan een grote pan met ruim water + zout op het vuur
schil de aardappelen en snijd ze in de juiste vorm ( voor mooie schijfjes, minimaal een halve cm dik)

dan als het water kookt doe je de aardappelen er in ( dit heet blancheren, voor video uitleg kijk op passie.horeca.nl)

kook ze hooguit 3 minuten ( tot ze beetgaar zijn, dwz koken tot ze gaar zijn maar nog wel stevig dus dat er nog wel iets te kauwen valt)

laat ze dan goed verspreid op een handdoek afkoelen,
normaliter gooi je de groente bij blancheren in ijswater, om de garing te stoppen, maar in dit geval doen we dat niet omdat aardappelen het vocht opnemen en ze dan tijdens het bakken niet warm genoeg worden en verder koken ipv het bakken

nu zijn ze dus al gaar en hoef je ze alleen te bakken voor een krokant bruin laagje

als je ze gaat bakken, doe dat dan op een grote pit, met een brede pan ( dit geeft meer vermogen, en dat wil zeggen dat de temperatuur dus sneller zal stijgen)

dan de vraag zonnebloem olie of boter, hiervan is afhankelijk wat je precies wil bereiken, boter geeft veel meer smaak af maar verbrand sneller dan olie
olie is plantaardig en cholesterol verlagend terwijl boter (dierlijk) het verhoogt

voor de lekkerste smaak kan je het beste geclarifieerde boter gebruiken,
clarifieren van boter is vrij simpel, je pakt vaste boter, en laat hem op lage temperatuur smelten, op die manier gaan de stoffen zich scheiden, de eiwitten en water zinken naar de bodem en het pure vet gaat drijven, let wel op als de temperatuur te snel stijgt gaan de eiwitten drijven, haal die er dan ook uit
het pure vet dat je overhoud dat gebruiken we

dit bevat toch de smaak van boter, maar bereikt een hogere temperatuur voordat het verbrand

als je gaat bakken, doe dan de boter in de pan, en laat deze goed heet worden, gooi dan niet teveel aardappelen in de pan tegelijkertijd, en gooi niet te vaak om, dit voorkomt het afkoelen van de boter, en krijg je mooi crispy aardappel schijfjes,