Op hoeveel graden kun je bloemkool het best koken? Lees beschrijving

Heeeeelp morgen heb ik biologie po en daarvoor moet ik het afnemen van vitamine c meten, dat doeik met bloemkool maar op hoeveel graden kook je bloemkool eingenlijk aangezien ik geleZen heb dat je het niet op een hoge temperatuur mag koken.. Welke temperatuur is niet hoog??? Help pleaase

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2K

Antwoorden (4)

100 graden

Succes morgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De temperatuur speelt denk ik nog het minste de rol, zuiver water kookt toch enkel bij 100 graden. Het beste om vitamine c te behouden is om niet meer water te gebruiken dan nodig is en gebruik een deksel tijdens het koken.

Let ook op de tijd hoe lang je het kookt, als het gaar is, is het gaar en hoeft het niet langer op te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
puur en zuiver water ( dus met absoluut geen onzuiverheden) kookt bij 120 graden wil je dit testen, pak een 100% schoon glas ( dus ook zonder afwasmiddel er nog in) vul die met 100% puur water ( kook water vang damp op en dan heb je puur water zonder kalk enz.) doe dit in het glas en zet dit in de magnetron, laat hem staan tot het kookt, haal er dan uit ( met handschoenen of doek) let op nu kan je 2 dingen doen, een zuivere thermometer er in steken ( antwoord 120 graden)
of je doet er een onzuiver product in als bijv suiker ( let wel op dan gaat hij plots koken omdat het kookpunt verlaagt word, doe dit alleen met veiligheidsbril op en handschoenen aan, onderschat het gevaar van 120 graden water niet!!!!) kokend water op je huid, trekt in de huid omdat hogere temperatuur water door de celmembraam naar binnen word gezogen, dit zorgt voor langzaam afkoelen in diepe bandwonden
als je het in water kookt, dan is het altijd 100 graden. Als je beneden de 100 graden blijft is het pocheren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koken is op 100 graden ;) anders is het geen koken maar pocheren,
er zit nog een verschil tussen koken en blancheren
bij koken gooi je grof gezegd de groente in een pan koud water en kookt tot het gaar is,

in professionele keukens gebruiken we stomen of blancheren

stomen staat voor zich ( voorkomt vitamine en kleur verlies maar voorkomt ook dat zout word opgenomen waardoor het smakeloos is

blancheren is koken maar dan pas als het water kookt, dit voorkomt dat de bloemkool in dit geval te lang in het water ligt en dus de zogenaamde in water oplosbare vitamine's uit het product loopt.

beste manier:
grote brede lage pan pakken, op grote pit zetten, veel water gebruiken ( volgens de term minimaal 1 ltr op 100 gr, maar minimaal wat ik gebruik is 10 ltr op 100 gr, dit voorkomt het snelle afkoelen van het water en dus nog korter in het water) met zout natuurlijk

dan als het kookt product er in ( zoals daarvoor al beschreven, heb je 1 ltr water max 100 gram per keer)
deksel er op ( voorkomt warmte verlies)
dan bij beetgaar ( letterlijk zoals het woord zecht, gaar maar met een bite) afkoelen in ijs en ijs koud water ( dus water met ijsblokjes)
dan als het afgekoeld is direct uit het koelwater, anders lopen de vitamines er nog uit XD

stomen is nog beter ter voorkoming van het verlies van vitamine's, omdat het op een hogere temperatuur is en dus de tijd nog korter is.

normaliter zou ik zelfs zeggen onder druk is nog beter ( nog hogere temperatuur) maar deze groente's zijn vrijwel direct gaar en is dus onnodig

bij eiwit rijke producten ( als vlees) is het langzame garen beter maar bij groente's is dat niet zo