Op hoeveel graden kun je bloemkool het best koken? Lees beschrijving

Heeeeelp morgen heb ik biologie po en daarvoor moet ik het afnemen van vitamine c meten, dat doeik met bloemkool maar op hoeveel graden kook je bloemkool eingenlijk aangezien ik geleZen heb dat je het niet op een hoge temperatuur mag koken.. Welke temperatuur is niet hoog??? Help pleaase

Weet jij het antwoord?

/2500

100 graden Succes morgen

De temperatuur speelt denk ik nog het minste de rol, zuiver water kookt toch enkel bij 100 graden. Het beste om vitamine c te behouden is om niet meer water te gebruiken dan nodig is en gebruik een deksel tijdens het koken. Let ook op de tijd hoe lang je het kookt, als het gaar is, is het gaar en hoeft het niet langer op te staan.

als je het in water kookt, dan is het altijd 100 graden. Als je beneden de 100 graden blijft is het pocheren!

koken is op 100 graden ;) anders is het geen koken maar pocheren, er zit nog een verschil tussen koken en blancheren bij koken gooi je grof gezegd de groente in een pan koud water en kookt tot het gaar is, in professionele keukens gebruiken we stomen of blancheren stomen staat voor zich ( voorkomt vitamine en kleur verlies maar voorkomt ook dat zout word opgenomen waardoor het smakeloos is blancheren is koken maar dan pas als het water kookt, dit voorkomt dat de bloemkool in dit geval te lang in het water ligt en dus de zogenaamde in water oplosbare vitamine's uit het product loopt. beste manier: grote brede lage pan pakken, op grote pit zetten, veel water gebruiken ( volgens de term minimaal 1 ltr op 100 gr, maar minimaal wat ik gebruik is 10 ltr op 100 gr, dit voorkomt het snelle afkoelen van het water en dus nog korter in het water) met zout natuurlijk dan als het kookt product er in ( zoals daarvoor al beschreven, heb je 1 ltr water max 100 gram per keer) deksel er op ( voorkomt warmte verlies) dan bij beetgaar ( letterlijk zoals het woord zecht, gaar maar met een bite) afkoelen in ijs en ijs koud water ( dus water met ijsblokjes) dan als het afgekoeld is direct uit het koelwater, anders lopen de vitamines er nog uit XD stomen is nog beter ter voorkoming van het verlies van vitamine's, omdat het op een hogere temperatuur is en dus de tijd nog korter is. normaliter zou ik zelfs zeggen onder druk is nog beter ( nog hogere temperatuur) maar deze groente's zijn vrijwel direct gaar en is dus onnodig bij eiwit rijke producten ( als vlees) is het langzame garen beter maar bij groente's is dat niet zo

Bronnen:
zelfstandig werkend kok niv3 / anders,...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100