Kan ik van filodeeg borrelhapjes maken in de oven?

En zo ja, heeft iemand nog recepten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.4K

Het beste antwoord

Ja lekker!In de vorm van gevulde rolletjes,driehoekjes of zelfs bakjes.

Filorolletjes met walnoot & kaasvulling
* 1 grofgehakte knoflookteen,
* 80 g walnoten,schoonmaakgewicht,
* 120 g geitenkaas,ik gebruik Bettine Blanc,zonder korst,in blokjes,
* 3 eetl verse Parmezaan in blokjes,
* 1 theel tijm,
* zout en versgemalen zwarte peper,
* 1 eidooier,
* 50 g boter,
* 3 filodeegvellen (ca.60x40 cm).Ontdooid.
Verwarm de oven voor op 180 graden C,bekleed het bakblik met bakpapier.
Bewaar het filodeeg onder een vochtige theedoek tot en tijdens gebruik,ze drogen razendsnel uit.

Doe de walnoten in de keukenmachine en maal ze fijn,voeg de knoflook,geitenkaas,Parmezaan en de tijm toe en pureer.Breng op smaak met zout en peper en roer de eidooier erdoor.
Smelt de boter.Pak 1 vel filodeeg,vet in met de boter en snij in 4 gelijke stukken.Neem 1 eetlepel van het kaasmengsel,vorm een rolletje,leg het kaasrolletje op een stuk filodeeg,sla de zijkanten naar binnen en rol helemaal op.Ga zo door tot alles op is.
Bestrijk alle filorolletjes met gesmolten boter,leg ze op de bakplaat en bak ze gedurende 10 minuten in het midden van de voorverwarmde oven.

Voor Samosas met kip behandel je het filodeeg op dezelfde wijze alleen is de vouwtechniek wat ingewikkelder,zie afbeelding.

Vulling voor samosas met kip:
* 1 dubbele kipfilet in piepkleine blokjes,
* 1 handvol diepvrieserwtjes,
* 1/2 ui,ragfijn gesneden,
* 1 teen knoflook,fijngehakt,
* zout en versgemalen zwarte peper,
* 1 theel Garam Masala,
* 1/2 theel komijnpoeder,
* 3 eetl volle(Turkse of Griekse) yoghurt,
* olie,
* 10 vellen filodeeg,ontdooid,bewaren onder een vochtige theedoek.

Kip,ui,knoflook en erwtjes mengen met de olie en de kruiden en 30 minuutjes laten marineren.
Oven voorverwarmen op 180 graden C.Bakplaat bekleden met bakpapier.
Kipmengsel aanbraden in de pan,de yoghurt erdoor roeren en alles goed laten afkoelen,de vulling is nu klaar.
Vulling op een stuk,net als boven met gesmolten bestreken,filodeeg leggen en tot een driehoekje vouwen,kijk naar de afbeelding.
Zo doorgaan tot alles op is,de driehoekjes bestrijken met gesmolten boter,op de bakplaat leggen en ca. 30 minuten bakken in het midden van de voorverwarmde oven.
Heel erg lekker met een dipsaus van Griekse of Turkse Yoghurt,een geperst teentje knoflook,schepje suiker,wat zout en cayennepeper.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor het filobakjes met ei & garnaal recept had ik geen plek meer over,maar je begrijpt het idee vast wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja hoor, dat kan zeker!
Erg lekker is dat.
Ik ken zelf geen recepten zo uit mijn hoofd maar ik heb even op de site van AH voor je gezocht, staat in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent geweldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, eet smakelijk;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was je +je nog vergeten, bij deze. En de rest ook allemaal.
Jazeker, het is nog heel lekker ook.
Op onderstaande link vind je 202 verschillende borrelhapjes met filodeeg.

Smakelijk!!

Toegevoegd na 52 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/&query=filodeeg&type_id=D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Filodeeg insmeren met roomkaas, gerookte zalm erop, wat bieslook erover knippen. Oprollen, met ei(geel) insmeren en even in de oven.
Erg simpel en erg lekker.

(ik maak dit ook "koud", dan zonder filodeeg. Ik rol dan de zalm op waar roomkaas/bieslook in zit en serveer dit op feestjes)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan filodeeg vullen met feta kaas even in elkaar draaien en er eigeel op smeren en de oven in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak eens een spinazietaart met fijngesneden spinazie, feta, flink wat (platte) peterselie, een beetje knoflook en een snuf komijnzaad en iets chilipoeder.
Maak er een soort lasagne van; laagje deeg, laagje mengsel, weer wat deeg en wat mengsel tot het op is. Druppel er wat olijfolie over en zet dit 20 min in de warme oven (120 graden), na het bereiden in stukjes snijden (met een pizzasnijder). Af laten koelen of lekker warm eten :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=wM3ItGVLAfk

Kijk eens op deze link!

Dit is de basis voor allen verwerkingen.
Lekker is om 4-5 ontdooide vellen trapsgewijs op elkaar te leggen (met boter besmeerd) en te bestrooien met geraspte kaas en daarop plakjes ham.Oprollen en de zijnaad plakken met eidooier. Vervolgens inkwasten met ei en de rol in schuine stukken snijden. ca. 25 min. in een oven van 180 graden C.
Lekker met tasty tom tomaatjes erbij waarin je stukjes tomaat mengt met gescheurde basilicumblaadjes, peper en zout.

Ook lekker is de vellen in vieren snijden,onder een vochtige doek bewaren en een vulling maken van 200 gr. geprakte geitenkaas, vermengd met gehakte peterselie, paprikapoeder en een beetje zout. Een goed losgeklopt ei erbij en alles goed vermengen. Leg nu op elk deegblaadje een beetje vulling, rol dit op en bestrijk de raakvlakken van het deeg met wat eigeel zodat het rolletje dichtgeplakt blijft. Knijp ook de uiteinden goed dicht.Bak nu mooi bruin in de friteuse op 180 graden.

Bak een uitje met rundergehakt rul. haal de pan van het vuur en kneed gehakte tuinkruiden, zout, gem. peper en 1 geklopt ei erdoor. Snij de vellen filo door de helft zodat je brede repen krijgt. Neem een reep, smeer in met boter en neem een punt en vouw het tot een driehoekje . Vul dit met wat vulling en laat de randen vrij. Vouw de driehoek telkens om en om naar het andere eind van de reep deeg.
Bestrijk de driehoekjes met boter en bak ze in de oven in ca. 25 min. gaar en bruin.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het middelste recept kan ook in de oven.
amc