Kan ik custard vla ook in de magnetron maken? Zo ja, hoe?

Hoe ik ook roer, de vla brandt altijd iets aan. Vandaar mijn vraag of ik dit ook in de magnetron kan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Het beste antwoord

Ja dat lukt wel, eerst de melk in magnetron koken. papje van wat melk met custard/suiker er door roeren en weer aan de kook brengen in magnetron en daarna weer goed doorroeren. Laten afkoelen (afdekken met plastic folie zodat je geen velletje krijgt) en dan weer goed door roeren en dan is het weer mooi glad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker, het kan heel goed op deze manier.
Ik maak custardpudding altijd in de magnetron.
Om de pudding gaar te krijgen moet je die enkele minuten op vol vermogen doen, tussentijds gewoon de magnetronklep openen en flink doorroeren met een garde. Je merkt wel wanneer de pap echt kookt en dik genoeg is. Soms is minuutje extra nodig. Anders dan bij vla moet je natuurlijk de pap in een vorm gieten en dan niet meer roeren.
tip: een klontje roomboter in de melk meekoken maakt het romiger.

Andere antwoorden (5)

Dat lijkt mij niet. Vla moet je blijven roeren inderdaad en in de magnetron zal de buitenrand weer aankoeken.

Probeer eens op een sudderplaatje en roer met een brede houten spatel goed over de bodem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar met volle melk en dikke wand (glas) is er minder kans op aanbranden, maar roeren in de melk in de magnetron lijkt mij onmogelijk.(tenzij je een ijsmachine zou kunnen gebruiken/installeren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan gemakkelijk!
Maak het mengsel aan en doe dit in de magnetron op half vermogen, en roer het door na elke minuut. Het moet wel 4 of 5 minuten in totaal, en laat het daarna nog even 2 minuten staan. Klaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het beter niet in de magnetron maken. Wat heel makelijk is..! Au bain marry.. Je zet een kookpan op het vuur met water. Je wacht tot het kook. Je verwarmt de melk. Gooi de melk over ineen bak die ok de pan met water past. Zet de bak op de kookpan en zet het vuur lager. Mengsel toevoegen en goed blijven roeren..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het persoonlijk zelf niet doen. De lekkerste custard maak je zelf in een pannetje op het vuur. Dat het aanbrand komt waarschijnlijk door dat het vuur te hoog staat. Dat is typisch Nederlands, hollanders willen te snel.

Oftewel: gebruik een een ouderwets warmte verdelers plaatje (als je op gas kookt tenminste) en zet het vuur van het kleinste pitje op zijn laagst. Gebruik van een houten lepel (je weet wel, z'n groot geval die je moeder altijd gebruikt;)) is ook wel aan te raden. Zo kun je namelijk goed over de bodem roeren. Ohja.. en blijf goed roeren!

... dan kan het eigenlijk niet mis gaan. suc6!