wie heb een recept uit 1800 of zo graag een stoofpot ik heb hem nodig voor een vrijgezelefeestje

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk idee voor een feestje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft graag, en volgende keer een zin met minder dan 18 woorden ok?

Het beste antwoord

In 1800 werden ook al stoofpotten bereid, en de receptuur zal niet zoveel afwijken van de hedendaagse, dus laten we zeggen dat dit recept uit 1823 is.
Ik zal het recept voor ong. 10 personen geven, dan kun je de hoeveelheden wat makkelijker aanpassen voor het aantal personen dat op de party komt.
Benodigdheden:
2,5 kg doorregen runderlappen, in blokjes van 3x3 cm. gesneden.
3 grote uien, grof gesneden.
100 gr reuzel, want margarine was er nog niet in die tijd.
3 laurier bladen.
5 gepelde gesneden tomaten.
4 kruidnagels.
100 gr bloem.
zout en peper.
0,25 ltr rode wijn.
1/2lt. bouillon of water.

Bak de gesneden en gezouten vleesstukjes in gedeelten in de reuzel, tot ze bruin zijn, en leg het even apart.
Bak dan de uien licht bruin, en voeg dan de gesneden tomaten toe. Blus alles af met de rode wijn, en voeg het vlees met uitgelopen sap, de kruidnagels en laurierblad en water toe . Laat dit alles stoven tot het vlees gaar is.
Vermeng de bloem met wat lauw water tot een papje. Haal de gare stoofpot van het vuur af, en laat het 5 min. afkoelen. Vermeng onder snel roeren het meelpapje met de stoofpot en laat he dan nog 10 min zachtjes doorkoken,wel roeren af en toe.
Maak het geheel op smaak met een beetje mosterd, peper en event. zout.
Serveer met gekookte aardappelen of puree. Rode kool is een prima groente hierbij.

Succes, als je keuze op dit recept valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

volgens mij zitten hier wel leuke dingen tussen , ik zal een stoofpot uit 1800 zoeken.

maar weet niet of het lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een oud recept. Waarschijnlijk van voor 1800, maar het bestaat nog steeds.

Toegevoegd na 14 minuten:
O ja en hutspot is ook ouder zo van voor 1574.
Dat recept is zelfs via wikipedia te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou natuurlijk helemaal leuk zijn als je een recept van Auguste Escoffier uitwerkt. Deze werkedberoemde kok werd in 1846 geboren en heeft talloze boeken geschreven waarop de Franse keuken is geënt.

Zijn beroemdste recepten zijn:
Tournedos "Rossini", haasbiefstuk op een in jus gedrenkte croûton, geserveerd met in boter gebakken ganzenleverpaté en enkele plakken truffel, besprenkeld met madeira. Genoemd naar de componist Rossini.

Pêche Melba, vanille roomijs met in suikerwater gepocheerde perziken, frambozenpuree en amandelen. Genoemd naar Nellie Melba, een Australische zangeres.

Fraises Wilhelmine, in sinaasappelsap, poedersuiker en kirsch gemarineerde aardbeien, geserveerd met slagroom gezoet met vanillesuiker. Genoemd naar Koningin Wilhelmina.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zou zelf gaan voor ijs met perzik, maar als je echt wil kokkerellen is hier wel een aardig recept, gebasseerd op escoffier: Lamscurry.

http://users.belgacom.net/dekoningdrinkt/Eten_en_drinken.htm#lamscurry

Toegevoegd na 11 uur:
NB. Het hierboven vermelde recept is van een stoofschotel: Stoofpot van lam met groenten en curry op basis van Escoffier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, waar is het feest? ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is leuk, maar heeft weinig met stoofpotten te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn recept is "Stoofpot van lam met groenten en curry" op basis van Escoffier.
Deze link is wel interessant, met onder andere een recept voor 'wakkere wilde eend'.

http://www.amaliavansolms.org/joomla15/index.php?option=com_content&view=article&id=510%3A2000-jaar-eten-en-drinken&catid=91%3Aweet-wat-je-eet&Itemid=118

Om de een of andere reden klinken recepten met wild zwijn me ook erg '1800' in de oren. Hiervan zijn talloze recepten te vinden op Smulweb, zoals Wild zwijn-paddenstoelstoofpot.

Hoop dat je hier iets mee kan, succes :)