Kun je artikelen in blik bewaren als deze al geopend is?

Vroeger hoorde ik regelmatig dat het slecht was om eten uit blik te bewaren in het blik als deze geopend is. Waarom is dat zo? of waarom niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
40.7K

Het beste antwoord

Volgens de Bewaarwijzer van het Voedingscentrum kun je artikelen uit een geopend blik twee dagen in de koelkast bewaren, mits overgebracht in een plastic bakje. Ook kan het drie maanden in de vriezer bewaard worden, uiteraard in een plastic bakje.

Maar uit een ander artikel van het Voedingscentrum wordt dit tegengesproken. Bewaren mag wel in het blik, maar het blik moet wel gelakt zijn.

De reden:
In andere werelddelen kunnen nog wel ongelakte blikken worden verkocht. Bij ongelakte blikken wordt aangeraden om de inhoud van een geopend blik over te doen in een bewaardoosje of in glas. In voedsel uit blikken die niet gelakt zijn aan de binnenkant kan relatief veel tin voorkomen: vijftig tot honderdvijftig microgram per gram. Als het blik enkele dagen geopend in de koelkast heeft gestaan kan de hoeveelheid tin in het levensmiddel oplopen tot 150 à 700 microgram per gram. Hoe langer het blik open heeft gestaan en hoe hoger de temperatuur is, hoe meer tin het voedsel opneemt. Vooral zure producten zoals tomatenpuree, jus, vruchtensap en ananas kunnen tin uit ongelakt blik opnemen. Ook hoge nitraatconcentraties verhogen de opname van tin in het levensmiddel.

Opm. Het bewaaradvies is waarschijnlijk zo geformuleerd om verwarring te voorkomen. Als je het blikrestant altijd in een plastic bakje bewaart, zit je in ieder geval veilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik toch ook? De tekst komt letterlijk van mijn bronvermelding af. Wel grappig die andere link van het voedingscentrum (bewaarwijzer). Ze spreken zichzelf weer eens tegen ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord voegt wel degelijk nog iets toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (7)

Zou het niet doen, en zeker geen vruchten bijv.. gaat er echt naar smaken en je weet immers nooit wat er tegenwoordig nog allemaal in dat blikmateriaal zit..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Kattenblikjes bewaren wij geopend enkele dagen. Het blik en de inhoud wordt niet vies en bederft niet. Dat komt doordat er een laklaag is aangebracht.

Als je voedsel dat vochtig is (bijv. fruit in blik) langer bewaart kan het blik wat gaan roesten. Het is dan handiger om het even over te gieten.

Dat het vroeger anders was klopt. De blikken waren aan de binnekant nog niet gelakt. Niet gelakte blikken bevatten veel tin en hoe langer het blik open is hoe meer tin er wordt opgenomen in het voedsel. In Nederland worden er geen blikken verkocht die niet op de en of andere manier een laklaag hebben.

Je kunt dus wel eten bewaren in een geopend blik, waarbij de fabrikant op het blik aangeeft hoe lang het artikel na opening houdbaar is en hoe je het moet bewaren. Een blik kan bijvoorbeeld ongeopend jaren goed blijven in de kelder, maar moet na opening in de koelkast worden bewaard omdat het blik niet meer luchtdicht is afgesloten.

NB. Of het eten vervolgens naar blik gaat smaken is al eens beantwoord, zie bron. Of dat antwoord correct is betwijfel ik n.a.v. de bron van het voedingscentrum over gelakte blikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar op de andere Goede Vraag antwoorde je dat oxidatie juiste wel een probleem was, terwijl hier gesteld wordt dat dit niet zo is als de laklaag / coating in tact is. Maar die ging meer in op smaakveranderingen, niet od het schadelijk was. Bedoelde je dat ook?
Toch doe je er verstandig aan om de inhoud van het geopende blik in een of ander bakje te doen en het zo te bewaren. Bijvoorbeeld van tonijn in blik geopend en te lang zo bewaard kun je heel erg ziek worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan je sowieso erg ziek worden van tonijn uit blik die je te lang bewaart, ook als je het overhevelt naar een tupperwarebakje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, een blikje tonijn is ook gecoat.
hangt-van-af hoe lang wil je het bewaren,een blik tonijn kan je rustig 2-3 dagen bewaren in de koelkast onder 7graad .produkten die snel bederven zoals eieresalade zou ik niet in een blik laten. en meestal zijn blikken niet meer te sluiten eenmaal open,dus bewaarbakjes met deksels kopen altijd beter. horeca bedrijven moeten hun produkten in bewaardozen afgesloten en gelabeld bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je eten in het blik waarin het zit kunt bewaren, hangt naast het soort eten af van de samenstelling van het blik zelf.

Vroeger was blik blik (vertind dun staal). Sinds jaren worden veel blikken aan de binnenzijde voorzien van een kunststof laagje. Dat kun je makkelijk zien en voelen. Het ziet er meestal wit uit en voelt glad aan. Daardoor kun je zo'n blik als een kunststof bakje beschouwen. Heeft het geen kunststof laagje, dan zal ik het persoonlijk overdoen in een plastic bakje. De bliksmaak kan namelijk in het voedsel trekken, heb ik gemerkt.

Ik zou het echter niet langer dan een dag of twee in de koelkast bewaren. En altijd ruiken of de geur de verkeerde kant opgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb "vroeger"altijd geleerd om geen voedsel in blik te bewaren, ivm blikvergiftiging, ( wat het ook moge zijn). Maar inderdaad , tegenwoordig zit er meestal een binnenlaagje in de blikken.. En toch doe in wat over is in een plastic bakje. Zit er zo ingebakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook nu nog is het niet geoorloofd om voedsel in een geopend blik in de koelkast te bewaren(HCCP verordering)
Bij het openen van het blik wordt de laklaag altijd beschadigd,en komt de inhoud in aanraking met de rauwe blikrand. Er kan dus direkt een chemische reactie starten,die de voeding kan aantasten.Bij vruchten of tomatenpuree zul je dit na korte tijd waarnemen, er komt een zwarte smerige rand boven aan het blik.
Dus inhoud van het blik direct nuttigen, of het restant in een glazen of plastic bak afgedekt in de koeling plaatsen,zonder uitzondering of pardon.