Râs al Hânout. Dit kruidenmengsel wil ik graag zelf samenstellen. Ik wil graag tips voor de beste melange.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Het beste antwoord

De beste melange krijg je alleen bij de specerijenbazaars uit de Arabische/Afrikaanse wereld. Ik ga er speciaal voor naar de Oosterse bazaar in Beverwijk.
Ras El Hanout staat bekend als 'het hoofd' of 'de top' van de winkel. Het kan uit minstens 12 tot wel 50 specerijen of meer bestaan, het is aan ieder wat het lekkerst gevonden wordt om te mengen. Elke marokkaanse kok(kin) heeft zo zijn/haar eigen recept in Marokko.
Zelf vindt ik deze het lekkerst;

Het hoofdbestanddeel dat er altijd in moet zitten, is kurkuma (geelwortel)de beste komt uit India,
kardemom uit sri lanka,
nootmuskaat en foelie uit Java,
galanga ui het verre oosten,
paradijskorrels uit de ivoorkust,
kaneel uit India en Sri Lanka,
kruidnagels uit zanzibar,
gember uit India,
cyparaceae, een stengel uit Soedan (riekt erg sterk)
Iriswortel uit het Atlasgebergte,
witte gember uit japan,
bessen van de esboom,
monnikspeper uit marokko,
kalonji (of nigella) kleine zwarte uienzaadjes die heerlijk ruiken en in India veel worden gebruikt om in te maken,
lavendel,
zwarte peper,
gedroogde rozenknopjes.

Komijn vind ik zelf niet lekker erin en het hoort eigenlijk ook niet, volgens een marokkaaanse kennis met wie ik wel eens samen experimenteer in de keuken.

Ik kan me voorstellen dat je niet de moeite wilt doen om toch de allerbeste specerijen zoals ik hier heb beschreven bij elkaar te zoeken, maar een mengsel hiervan, ook al zou je enkele ingredi:enten niet kunnen krijgen, is ook al lekker hoor.

Mijn mengsel is in elk geval warm, pittig, kruidig en geurt heerlijk. Perfect voor een tajine!
Ik lijk zo wel een marktverkoopster hè? Mijn waar is de beste, zo klinkt het in elk geval als ik het nog eens nalees.
;P
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker uitgebreid antwoord! Beverwijk is inderdaad ook een goed idee om eens te gaan snuffelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meest uitgebreide antwoord. Ik heb al een poging gewaagd met een redelijk resultaat maar de tip om eens in Beverwijk te zoeken naar een lekkere melange is zeker de moeite waard, want het is best een klus.

Andere antwoorden (3)

5 kardemonpeulen (groen)
1 el komijnzaad
1 el korianderzaad
2 el zwarte peperkorrels
4 kruidnagels
8 pimentkorrels
2 stokjes kaneel
1 el gemberpoeder
1/2 tl nootmuskaat
1/2 tl foelie
1 mespunt cayennepeper

bereiding:
peuter de kardemonpeulen open en haal de zaden eruit. Rooster komijn-, koriander-, en kardemonzaad langzaam en droog op laag vuur in een koekenpan. Rooster daarna peperkorrels, kruidnagels, piment en kaneelstokjes even mee. Doe de geroosterde specerijen in een vijzel (bij voorkeur een zware van steen, te koop in de toko). Maal en stamp alle specerijen tot poeder. Voeg gemberpoeder, nootmuskaat, foelie en cayennepeper toe. Doe het geheel in een goed afgesloten pot/bakje en bewaar koel en donker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom in mijn archief dit recept tegen:

- 1.25 theelepel zwarte peperkorrels
- 1 theelepel gemberpoeder
- 1 theelepel komijnzaad
- 1 theelepel korianderzaad - 1 theelepel gemalen kaneel
- 0.25 theelepel geraspte nootmuskaat
- 0.25 theelepel kardemomzaad
- 0.25 theelepel paprikapoeder
- 0.25 theelepel gemalen kurkuma
- 0.25 theelepel zout
- 0.25 theelepel gemalen piment
- 4 kruidnagels

Mengen in de keukenmachine of in de vijzel. Eventueel bewaren in een schone pot.

Ras El Hanout is een typisch Marokkaans kruidenmengeling en het betekent letterlijk "Het beste van de winkel". Het mengsel bestaat uit minstens 12 ingrediënten maar soms worden er wel 50 in verwerkt.

Welke kruiden en in welke hoeveelheid worden gebruikt is onder de kruidenwinkels een zorgvuldig bewaard geheim. Het mengen wordt als een kunst beschouwd.

Ras El Hanout is lekker bij gevogelte, vlees, wild, rijst en couscous.

Ik heb in Marokko kant-en-klare mengsels gekocht en die waren ruim drie jaar houdbaar, daarna kwam er een vreemd geurtje aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* 1 theel. gemalen komijn (djinten)
* 1 theel. gemberpoeder
* 1 theel. gemalen kaneel
* 1 theel. gemalen koriander (ketoembar)
* 1 theel. gemalen zwarte peper
* 1 theel. gemalen piment
* ½ theel. gemalen cayennepeper
* ½ theel. gemalen nootmuskaat
* ¼ theel. gemalen kardemom
* ¼ theel. gemalen kruidnagel
* ¼ theel. gemalen kurkuma (koenjit)
* ¼ theel. gemalen anijszaad
* ¼ theel. fijngewreven gedroogde rozenknopjes
* ¼ theel. fijngewreven gedroogde lavendelbloemen

kijk ook even op de interessante site/bron!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ik zeker doen!