Wie heeft er n leuk recept voor een Surinaams voorgerecht??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6K

Antwoorden (3)

Kip in kokosmelk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het recept is?
Pindasoep is typisch Surinaams (en lekker!). Het wordt vaak als hoofdgerecht gegeten, maar deze variant is vrij licht en kun je prima als voorgerecht eten:

750 ml. water
1 stuk bouillontablet
500 gr. paksoi
180 gr. pindakaas, ongesuikerd
2 teentjes knoflook
2 el. zonnebloemolie
1 tl. korianderzaad, gemalen
2 tl. koenjit
1 mespuntje sambal oelek

Was de paksoi en dep hem droog. Snijd hem daarna in kleine stukjes.

Verhit in de soeppan de olie en fruit de paksoi hierin enkele minuten. Pel de knoflook en pers de teentjes boven de paksoi uit. Voeg alle kruiden inclusief de sambal oelek toe en roerbak alles nog eventjes. Blus met het water en roer de pindakaas met een garde door de soep. Breng de soep nog even aan de kook. Serveer na circa 10 minuten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Surinaams kippasteitje;
(Vulling voor 10 pasteitjes)

Voorbereiding;
Kook 3 eieren goed hard,
Snijd kipfilet in stukjes evenals 1 ui,
Was 50 gr. taugé.

Smelt een klont boter in een gewone pan, doe er ½ dl.
water bij en breng dit aan de kook.
Doe er dan de kipblokjes bij en 1 bouillonblokje.
Als de kip gaar is, voeg dan sambal badjak, de stukjes ui,
1 blikje tomatenpuree, stukjes hardgekookt ei, de taugé en 1 blikje extra fijne doperwtjes/worteltjes toe.
Roer alles goed door en verwarm alles goed door.
Laat daarna goed uitlekken in een vergiet.

Doe de vulling dan in een bladerdeegplakje wat je dichtmaakt als een appelflap of pasteitje en bak het af in 20-25 min. in de oven bij 170 graden C.
Je kunt het natuurlijk ook in de pasteibakjes vullen die je kant-en-klaar kunt kopen.

Of heel makkelijk een;
COURGETTESOEP MET GARNALEN:;

Snijd daarvoor 1 courgette en prei of lente ui, in stukjes en doe in een pan. Breng ½ l. water aan de kook,los hierin een bouillontabletje op en doe dit bij de courgette in de pan. Breng alles aan de kook en laat 20 min. koken en pureer daarna met de staafmixer. Maak op smaak met peper en zout. Garneer de soep met garnalen.
Lekker met een stuk stokbrood.
amc