Enkele ingrediënten in Engels recept (Dundee Cake), maar vind de vertaling niet echt.

Er staat hier dat ik flour moet gebruiken, de vertaling daarvan is uiteraard ‘meel’ of ‘bloem’. Maar wat is het beste dan? Tarwebloem gewoon?

Ook staat er bij dat ik ‘mixed peel’ en ‘sultanas’ moet gebruiken. Bij die mixed peel heb ik niets gevonden en bij die sultanas... dat doet mij denken aan echte sultana's, maar ik zit vast fout :P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
13.4K

Het beste antwoord

De Engelsen gebruiken hiervoor 'plain flour' .
In Nederland is gewone bloem altijd van tarwe gemaakt.
Deze fijne bloemsoort ,wordt ook vaak onder de naam patentbloem verkocht, deze dankt zijn witte kleur aan het feit dat de kiem en zemelen eruit gehaald zijn en het gebleekt wordt. Gewone tarwe bloem is hetzelfde alleen niet zo wit omdat het niet gebleekt is.
Tarwe wordt juist hiervoor gebruikt omdat het eiwitgehalte 80%gluten heeft en dit maakt het gebak luchtig. Daarom wordt meel met weinig gluten zoals bijv. maïsmeel vaak met bloem gemengd.

In een Dundee cake gaan altijd sultana's en dit zijn de grote rozijnen die wij ook zo noemen. Vaak mengen ze donkere en lichte met elkaar in de Dundee cake. Ook gaan er vaak krenten (currants) in.

De mixed peel zijn de geconfijte vruchten, ze worden daar dan ook vaak 'candied peel' genoemd. Dit is vaak orangeade, sukade en gedroogde abrikozen in stukjes.
Deze worden fijngehakt toegevoegd aan het deeg samen met geraspte sinaasappel- en citroenschil. Ook heel lekker (en vaak gedaan)is het om de gekonfijte kersen, de zogenoemde bigarreaux gehakt erdoor te doen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het verschil tussen raisins en sultana's zit hem hierin dat de sultana's van de sultanadruif worden gemaakt. Dit zijn pitloze witte druiven en deze worden na het plukken in een oplossing gedipt waardoor er scheurtjes in de druif ontstaat waardoor het vocht snel verdampt en de kleur van groen in geelbruin verkleurt. De smaak is dan ook zoeter dan de gewone raisins, deze smaken zoet maar met een lichtzure ondertoon.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor de meel kun je gewoon patentbloem gebruiken.
Mixed peel zijn volgens mij gemengde noten?
Sultanas zijn rozijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sultanas zijn krenten of rozijnen. Gevonden op internet: Sultana is the dried Form of small green grapes. They are sweet and moist and are mostly used in Fruit cakes, Breads and cereals.

Mixed peel is gesuikerd fruit. Zoals die kersen op een kerstkrans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Krenten en rozijnen is niet hetzelfde!