hoe heet de salade die je bij elk hoofdgerecht krijgt in de balkan ?

Toegevoegd na 12 minuten:
er zit wittekool in en azijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.1K

Het beste antwoord

Het vorige antwoord was goed,Kaposzta salata.
Het basisrecept is heel simpel en overal bijna hetzelfde, afhankelijk in welk Balkan land je bent worden er smaakmakers aan toegevoegd,zoals bijvoorbeeld kummelzaadjes.
Basisrecept Kaposzta salata:
Ingrediënten:
* 0.5 witte kool,
* 1/4 liter water,
* 1/8 liter witte azijn,
* 3 volle eetl suiker,
* 1/2 theel versgemalen zwarte peper,
* 1 theel zout,
* 1 grote ui.
Snij of schaaf de witte kool zo fijn mogelijk,snij de ui doormidden en in hele smalle reepjes,doe over in een grote kom.
Meng in een kom het water met de azijn,voeg de suiker toe en klop net zolang tot de suiker volledig is opgelost.Klop er nu het zout en de versgemalen zwarte peper door en schenk over de kool,meng goed door elkaar en laat een volle dag intrekken,af en toe omscheppen.

Mijn oma,die uit Hongarije komt,roosterde ook altijd nog wat kummelzaadjes in een droge koekenpan en schepte deze er op het eind door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
hee bedankt! dat recept zocht ik ook!+dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou,jij ook bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hartelijk bedankt

Andere antwoorden (3)

Heeft geen naam, is gewoon gesneden uien met een beetje sla, tomaat, beetje witte kaas, men noemt het gewoon "Salad".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze salade wordt ook wel eens 'steensalade' genoemd, en bestaat enkel uit witte kool, uien, jeneverbessen en wat azijn.
Lekker fris bij pittige vleesgerechten.
Ik maak het vaak bij scherp gekruide gerechten, en ik varieer er op los, soms met wat feta, of wat jalapenopepers, of joghurt enz.

Toegevoegd na 52 seconden:
Het smaakt het lekkerst als het al een dag ervoor is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kupus salata.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach er zijn altijd van die minkukels die geen Slavische talen kennen maar menen zich wel een oordeel te kunnen aanmatigen. Anoniem dan natuurlijk want hun naam erbij zetten durven de lafbekjes niet.