Is het mogelijk een perentaart te bakken op dezelfde manier als een appeltaart?

en wat voor peren gebruik ik het best?
recepten zijn welkom!

13 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Ik las net dat je doyenne du comice peren hebt ervoor?

Dan heb ik hiervoor een heerlijke taart.

Meng 200 gr. bloem met 125 gr. koude boter (in blokjes gesneden). Rasp de schil van een citroen en doe dit met 80 gr. erbij. Wrijf met de vingers een kruimelig deeg hiervan. Voeg een eierdooier toe en kneed nu snel een soepel deeg. Laat dit afgedekt 30 min. in de koelkast rusten.
Pers de citroen uit en breng het sap met 50 gr. suiker zachtjes aan de kook., tot de suiker is opgelost.

Schil de peren, verwijder het klokkenhuis en snijd ze in mooie partjes. Kook de partjes ca.3 min. zachtjes in de citroensiroop en schep ze af en toe voorzichtig om.
Laat de peer uitlekken en bewaar het vocht.
Verwarm de oven voor op 175 graden C.

Druk of rol het deeg op een met bakpapier uitgelegde bakplaat uit tot een ronde deeglap. Druk de rand iets op,zodat de rand dikker wordt.

Leg de (dungesneden) partjes dakpansgewijs in cirkels op het deeg, begin met de buitenste rand. Bestrooi de peren met suiker en kaneel. Bak de taart in het midden van de oven in 20-30 min. goudbruin. Verwarm abrikozenjam met
het citroensiroopje en besmeer de perenpartjes hier dik mee.

Deze bodem is ook goed te gebruken met andere vruchten zoals aardbeien of frambozen. Daarvoor moet je hem eerst 'blind' bakken dwz een uitgeknipte ronde vorm van bakpapier erop leggen en hier steunvulling of bonen op leggen. Doe de vruchten er dan pas op als de bodem afgekoeld is en pas de jam dan aan de vruchten aan.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat gaat heel goed. Gebruik daarvoor wel zachte peren, want harde peren worden niet goed gaar.

Gewoon conference of die kleine gele franse peertjes.

Verder i.p.v. rozijnen cranberries toevoegen en eventueel een bodempje amandelspijs. Erg lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook een tarte-tatin maken, en peren gebruiken (handperen, zoals loenie ook al zegt), dus een omgekeerde perentaart i.p.v. appeltaart. Erg lekker, en zo klaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met 'n toef(je) slagroom!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of twee.... (heb nog niet gegeten, dus word een beetje gretig);-)
Rieneke1
13 jaar geleden
lijkt me ook lekker, maar ben het bladerdeeg wat zat, ivm een overdosis hartige taarten :)
Jaa dat wil heel goed!
Ik maak wel eens een 'stoofpeertjes-in-port-taart' op basis van een eenvoudige appeltaart (zie voorgaande recepten)
Of peren uit blik doen het ook heel goed, omdat de siroop goed te gebruiken is als vocht in het beslag van het deeg.

Wil je echt iets aparts, maak dan een hartige taart met stoofperen (alweer in port gestoofd met een scheut balsamico) en verbrokkelde blauwe kaas erover met wat pecannoten. Aaah lekker!