Heeft het serveren van gesnipperde ui, bij haring en filet americain, (nog) een praktisch nut?

Ik heb geleerd dat bij rauwe haring en filet americain, ui wordt gegeten, omdat dat eventuele bacteriën neutraliseert.
Klopt dit? Of is het alleen voor de smaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.2K

Het beste antwoord

Ui is niet echt een desinfectiemiddel, wel is het erg gezond.
Zo is het bij filet americain wellicht het gezondste deel van de snack. Het gaat bederf niet tegen. Dus voor de smaak is het beste argument ui te gebruiken.
Vooral filet americain is erg gevoelig voor bederf, de productie er van is het grootste probleem, gemalen vlees
komt nu eenmaal uit een apparaat wat moeilijk (maar niet onmogelijk) goed te reinigen is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat haring betreft, wellicht gewoontevorming maar velen (waaronder ikzelf) vinden zoute haring zonder uitjes als patat zonder mayonaise.(fritessaus)
Zoute haring waarvan het vet al wat ranzig is worden door uiensmaak wat gemaskeerd.
Als je er wat over nadenkt zou de ui eerder enig bederf eerder maskeren dan het tegengaan.
Wie het anders ziet mag het zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In vroeger tijden werden heringen niet gevroren, met het gevolg dat de vette haring na verloop van tijd "ranzig" ging smaken. Om deze vervelende bijsmaak enigszins te maskeren , bestrooide men de haring met fijngesneden uien. De fijngesneden uitjes op de filet americain is hoofdzakelijk ter begeleiding en verhoging van de smaak.

Er gaat inderdaad een bacterie dodende werking uit van uien.

Topic: Zoals bittere medicijnen vaak het beste zijn, zo zijn ook die dingen die een tikkeltje agressief smaken, zoals de rauwe Ui, bijzonder waardevol. Ze prikkelen niet alleen onze ogen, maar stimuleren ook de klieren in de maag enorm, zodat ze de eetlust verbeteren en de dikke darm beter laat werken. Daarbij verwijderd de ui ook ongewenste bacteriën en zelfs wormen uit maag en darmen. Zo kan buikpijn, druk op de maag en een opgeblazen gevoel snel verdwijnen. Zoals bekend veroorzaken veranderingen in onze spijsvertering organen allerlei klachten. Het mag dan ook niet verwonderen dat rauwe Ui, of het verse sap met een beetje Melk en Honing kunnen helpen bij kwalen die niets met maag en darmen te maken lijken te hebben. Dit drankje helpt heel goed bij hoofdpijn, prikkelbaarheid, slapeloosheid en een gevoel van druk op het hart.
http://www.jaczitman.nl/Columns/geneeskrachtigemiddelenmap/appel.htm