Is het verantwoord om een houten afdruiprek te gebruiken?

Graag alleen reageren als je er zelf ervaring mee hebt en zeker weet dat het zo is.

Opmerking: In een andere vraag kreeg ik adviezen over het gebruik van een vaatwasser en werd dit onderdeel volledig genegeerd. Daarom is deze nieuwe vraag eraan toegevoegd.

Toevoeging na het antwoord van Marleen:
------------------------------------------------------
Nadeel van plastic is dat er kalk-aanslag op komt en dat is een voedingsbodem voor bacteriën en in het ergste geval schimmel.
Samen met de vraag over een vermoedelijke zelfreinigende werking van de snijplank was dat de aanleiding voor deze vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Antwoorden (4)

Ja hoor, dat is volslagen verantwoord. Ten eerste zet je er als het goed is al alleen maar schone afwas in, en als je het rek altijd goed laat drogen, zullen er geen levensgevaarlijke bacteriekolonien op groeien.
Nadeel van die dingen is alleen dat ze vrij slecht tegen vocht kunnen en en keuken is een nogal natte ruimte, dus ze zijn niet echt een heel lang leven beschoren, zijn nogal gammel en geven relatief snel de geest. Zo´n oud geplastificeerd stalen afdruiprek of een plasticken gaat jaren mee, maar met dit type is een jaar al heel respectabel.
Dan moet je dus veel houten afdruiprekken kopen waarvoor iedere keer weer nieuw hout moet worden gebruikt. Vanuit milieuoogpunt bezien zou het dus wel eens niet zo verantwoord kunnen zijn.
Maar dood ga je d´r niet van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is op zich net zo verantwoord als een metalen of plastic afdruiprek. Op alle opervlakken kunnen eventueel bacteriën achterblijven. Van deze drie materialen is hout het meest poreus en er komen sneller kleine gaatjes in.

Mijn ervaring met plastic afdruiprekken is dat in de kleine hoekjes er ook wat kalkaanslag ontstaat, waar ook bacteriën in kunnen gaan zitten. Metaal is dan het gladst.

Het belangrijkste is in alle gevallen dat het afdruiprek ook goed opdroogt en dus niet nat blijft.

Eventueel kan je het afdruiprek zelf ook af en toe heet afwassen met een sopje. Ik zou het niet in de afwasmachine doen, dan gaat het hout kapot.

De meeste bacteriën op handen en in de lucht zijn onschadelijk. Er zitten miljoenen nuttige bacteriën op de huid en die komen eventueel ook via de theedoek op de afwas en afdruiprek. Regelmatig wassen van de theedoek en niet nat laten staan van de spullen is ruim voldoende.

Eventueel kan je ook het rek met een hygenisch doekje afnemen.

Toegevoegd op 14-06-2009 12:52:33
(hygiënisch bedoel ik natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor privé gebruik zijn deze IKEA afdruiprekken die ik zelf ook heb prima. Aangezien wa er in komt schoon is. Bovendien zijn deze van geïmpregneerd houd en zullen het water niet zo snel opnemen, waardoor er (geen) niet zo snel een vorming van bacteriën kunnen ontstaan...

Zelf reinigend is hout in geen enkel geval niet. En zeer zeker geen zgn. dood hout...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens.
Als je houten spullen in de keuken wilt gebruiken, neem dan alleen dingen die vervaardigd zijn van gestoomd beukenhout.Dit werd altijd al gebruikt, voordat de heren in Brussel hun vaak ondoordachte wetten erdoor drukten.
Alle hakblokken en snijplanken die al vele tientallen jaren hun diensten hadden bewezen, moesten verdwijnen voor kunststof produkten, die uiteindelijk bacteriologisch gezien,slechtere uitkomsten geven dan goede houten produkten, die beter gereinigd kunnen worden. Nog afgezien van het feit, dat je op een houten plank nog altijd het beste kunt snijden.
Gewoon een houten afdruiprek van goede kwaliteit gebruiken is niets mis mee. Regelmatig met heet sodawater schoonborstelen en droog wegzetten.