0,5 liter water; koud!
Flink wat vloeibare boter; niet bruin bakken !!!
Flink wat tarwemeel (4-5 eetlepels)
1 teen knoflook
1 theelepel sambal oelek
2 Eetlepels Ketchup
2-3 Eetlepels Ketjap
Peper en zout
2-4 scheppen rietsuiker
1 eetlepel Arrow Root: verdikker voor sauzen en soepen
(te koop bij natuurwinkels of reformzaak)

Bedek de bodem van een steelpan voor de helft met boter.
Laat de boter iets smelten op een laag pitje (niet bruin!)
Voeg de bloem toe en roer het door de boter heen (niet droog!)
Doe achtereenvolgens de sambal, uitgeperste teen knoflook, de ketchup, peper, zout en de ketjap in de roe.
Roer de roe tot een egaal papje door
Voeg 1 groot glas koud water toe
Voeg 1 eetlepel Arrow Root (Pijlwortelpoeder) toe
Voeg de suiker toe op smaak
Al roerend zachtjes koken totdat het dikker wordt
Als het te dik wordt, voeg je roerend wat water toe

Als het goed is, krijg je een pittige, lekkere jus of saus (arrow root toevoeging) met een zoetige smaak. Lekker bij aardappelgerechten, groentes, rijst of over vleesvervangers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De aller lekkerste jus krijg je van het braden van rundvlees, het vocht en het gekoekte randje aan de pan onderin los schrapen met de lepel, beetje water er bij in en ff laten koken. Je kan ook van het vocht dat je hebt van het vlees mengen met een pakje jus van een merk (knor,maggie) en dat aan de kook brengen, dan heb je ook heerlijke jus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jus kun je op vele manieren maken. Het ligt eraan waar je van houdt.

Jus is niks anders dan ingrediënten toevoegen aan het braadvet.

Zelf vind ik deze heerlijk:

Na het braden van het vlees (b.v. entrecote of biefstuk) haal je het vlees uit de pan en legt deze op een warm bord met folie erover zodat het niet afkoelt.

Aan het vet voeg je heel fijn gesnipperd ui en een klein beetje spekblokjes toe en bakt deze zachtjes gaar. Goed blijven roeren anders bakt het vet aan. Dan doe je er een flinke scheut whiskey bij en en steekt het aan. Als de vlam is uitgeblust laat je het even indikken en doet er dan een scheutje room bij. Goed warm laten worden en lekker over je vlees gieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede jus is met water verdunde braadboter. Als vervanger zijn er zakjes jus in poedervorm te koop die je met een beetje boter en water aanmaakt. Niet verkeerd als je niets anders hebt maar echte jus is lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt een lekkere jus wanneer je een tomaat , kort na het aanbraden , mee laat smoren en dan wanneer het vlees gaar is, afblussen met weinig lauw water. Smakelijk eten.
13 jaar geleden
met stoofvlees krijg je heerlijke jus! Ruime hoeveelheid braadboter in de pan en het stoofvlees dicht laten schroeien. Dan water, een laurierblaadje, en desgewenst extra kruiden toevoegen en dit een uur of 4 op een laag vuur laten pruttelen. Heerlijk vlees én heerlijke jus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heerlijke vegetarische jus:

Ui en knoflook snipperen en goed bruin bakken in olijfolie met wat zwarte peper, dan afblussen met een half glas bier (speciaal bier als Chimay is er heerlijk voor) en een scheutje ketjap of shoju. Brokkel er dan ook een plak ontbijtkoek door en laat dit 10 minuten lekker pruttelen en klaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
De moeite waard om het te proberen!+
De kruiden waarmee je je vlees kruidt bepalen vaak de smaak van de jus. Bestrooi de karbonades of tartaartjes eens met shoarmakruiden bijv. Niet te veel maar net genoeg om het wat pittiger te maken. Als het vlees klaar is, even uit de pan halen, het vuur hoger zetten en laten schrikken met wat koud water zodat de bezinksels los laten. Roeren en je hebt een heerlijke jus.
Het is ook lekker om een scheutje ketchup of wat blokjes tomaat even mee te bakken en (vlees uit de pan) afblussen met wat water. Of een bouillontabletje met wat water,of wat mosterd, provencaalse kruiden,oregano of kerrie een minuutje bakken en afblussen.
Je hebt ook potjes juspoeder. Gewoon een scheutje water en een lepeltje juspoeder bij het bakvet en klaar.
Ik bak soms nog wat champignonnetjes en uisnippers/-ringetjes mee om een nog lekkerdere jus te krijgen.;)
amc