Wordt een zoute haring al zout gevangen, of krijgt hij eerst een zout behandeling?

... Ik weet dat de uitjes er niet al bij het vangen bijzaten...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11.5K

Het beste antwoord

Nee, de haring wordt ongezouten gevangen.
Bij het kaken worden met een speciaal mesje de kieuwen en de ingewanden van de (nog niet geslachtsrijpe) haring verwijderd, op de alvleesklier na. Enzymen uit de alvleesklier laten de haring 'rijpen'.

De bekende Hollandse nieuwe wordt van mei t/m juni gevangen; dit is de periode waarin de haring op zijn vetst is. De alvleesklier is groot genoeg en bevat voldoende enzymen om de haring goed te laten rijpen; door hem meer of minder te zouten wordt de snelheid van het rijpingsproces geregeld. Het gebruik van meer zout vertraagt het proces.

Een van de eisen voor Hollandse Nieuwe:
hij moet gezouten en gerijpt zijn:

Vroeger moest de vishandelaar het zonder diepvriezer stellen, waardoor er veel zouter werd gekaakt. De gezouten haringen werden in een houten vat bewaard.

Tegenwoordig is dat vat er alleen nog voor de show bijde eerste "Hollandse Nieuwe".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De haring wordt gekaakt, en in zout ingelegd in tonnetjes. En zo gaan ze naar de visboer. Die de haring schoonmaakt en koel legt in zijn vitrine, of aan jou geeft.
Je pakt hem(de haring niet de visboer) bij de staart, hoofd achterover, en mmmmmmm,

De uitjes doen ze er van oudsher op om een licht-muf smaken bij wat oudere haring te maskeren.
Ik ben dol op haring en neem nooit uitjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, nou ik lust zelf geen haring, dus geef mij dan toch maar de visboer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De visboer lust je wel? ;p
Zoals hierboven aangegeven wordt de vis na angst gezout.
Niet echt met puur Zout maar in zoutwater.

je geeft zelf al aan dat er vaak uitjes bij gaan.
maar wist je dat ui een toevoeging is die er van tientallen jaren geleden bij is gekomen om de versheid van de haring te bedekken? Haring moet snel gegeten worden na het kaken en om de geur te verbergen werden er uitjes bij gedaan.
En origineel hoor je een haring helemaal niet met de staart omhoog in je mond te laten glijden.

De enige echte originele manier van haring eten is
zonder uitjes, de visboer moet hem voor je kaken(vers) en je eet hem i stukjes. Alleen dan komt de haring smaak echt naar voren.

Alhoewel ik niemand zal veroordelen die uitjes lekker vind hor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haring wordt gepekeld en diepgevroren. Dat laatste tegen de haringworm maar daardoor hoeft er minder pekel gebruikt te worden dan vroeger, toen de haring niet te eten was zonder een secuur weekproces door de visboer of thuisgebruiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens dat ter plekke schoongemaakte haring het beste smaakt. Echter, het basisproduct moet dan ook optimaal zijn en er is nu eenmaal wettelijk bepaald dat alle verse haring die te koop wordt aangeboden ingevroren moet zijn geweest tegen de haringworm. Ken jij leveranciers die dat weten te omzeilen?