Wat kun je met oude witte en bruine broodjes doen? Kun je deze verwerken tot iets lekkers?

Van sneetjes brood kun je bijv. tosti's e.d. maken, maar wat kan je met bolletjes doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
22.3K

Het beste antwoord

Je kunt een hawaii bol maken. Dat is echt superlekker!
Je snijdt het broodje doormidden en je legt er een plak kaas en een schel ham op. Dan leg je er een ananas op en daaroverheen weer een plak kaas. Dan bak je hem 5 à 10 minuten in de oven op 200 graden af. (je legt eerst de ham erop omdat anders het brood tjompig wordt door het vocht van de ananas.) Als het broodje uit de oven komt is hij weer lekker knapperig! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

broodpap maken, mmmm

Toegevoegd na 2 minuten:
recept broodpap:

* 1 liter melk
* 250 gram oud brood
* 5 eetlepels suiker of bruine basterdsuiker
* eventueel 2 theelepels kaneel
* wat boter

Bereidingswijze

Giet de melk in een pan en breng aan de kook. Snijd het brood in stukjes en doe die in de melk. Laat alles, goed roerend, op laag vuur even doorkoken. Haal de pan van het vuur en voeg de bruine basterdsuiker en kaneel toe. Roer alles goed door elkaar. Dien de broodpap zo warm mogelijk op in diepe borden op en leg vlak voor het opdienen een klontje boter op de pap. De suiker en het kaneel kan overigens ook pas aan tafel worden toegevoegd. Bruine basterdsuiker is geen must, witte kristalsuiker kan ook. Kaneel kun je ook weglaten. Bolpap of broodpap werd ook vaak gegeten met stroop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nostalgie, dit recept!
Wat ik wel eens doe is het bolletje iets nat maken en dan in de broodrooster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er goed paneermeel van maken in de keukenmachine, wel eerst goed laten drogen.
Je kunt ze inweken in melk of water, uitknijpen, en door het gehakt mengen voor een goede binding. Je gehaktbal wordt dan ook wat minder droog van binnen.
Je kunt ze doorsnijden, dun besmeren met boter of pizza quicksaus en met kaasplakjes beleggen. In de oven op 150 graden C. ong. 5 min. bakken.
In stukjes gehakt bruinbrood en roggebrood, bedruppeld met wat rum of cognac, vermengen met kwark of fruit om een heerlik nagerecht te maken.

Als je echter een klein spoortje van schimmel ontdekt moet je het weggooien. Het stuk eraf snijden is niet voldoende.
amc
13 jaar geleden
Je kunt er lekkere bruschetta van maken:
Verwarm de oven voor op 220°C. Snijd de broodjes in sneden van ± 1 cm dik. Bestrijk de sneden brood aan beide zijden royaal met 6 el olijfolie en leg ze op een stuk bakpapier op een rooster. Rooster ze in het midden van de oven ± 6 min. tot ze goudbruin zijn. Wrijf ze in met 1 gehalveerde teen knoflook en bestrooi met wat zeezout.

Je kunt ze zo eten of er allerlei soorten beleg op doen, bijv.:
- gebakken paddenstoelen met knoflook en peterselie
- gehakte tomaat met olijven en wat dressing
- geitenkaas met rauwe ham
- tapenade
- blauwe kaas en vijgen
- geroosterde groenten
- kruiden en artisjok
of wat je verder maar lekker vindt aan Mediterrane smaakjes.

Lekker bij de borrel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bolletjes doormidden snijden. Beetje induwen. Pizza-quick erop smeren,geraspte kaas erover en in de hapjespan opwarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Doormidden snijden, beide helften beleggen met wat gekruid gehakt en bestrooien met geraspte kaas. Het gehakt bruin en gaar laten worden in de oven.

- Als ik na een feestje restjes (stok)brood en Franse kaas over heb, verwerk ik deze vaak tot een snelle maar lekkere ovenschotel. Brood en kaas in grove stukken snijden en in een ovenschaal door elkaar mengen. Eventueel kun je er nog een losgeklopt ei over verdelen om het brood wat smeuïger te maken. Ongeveer 20 minuutjes in een oven van 180 graden bruin laten worden en gratineren. Met een lekkere salade ernaast heb je een goedkope, snelle en bovendien vegetarische maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Croutons van maken voor in de soep of salade!

Gewoon in de pan bakken met wat olie en kruiden, of zo:
Snij of knip de bolletjes in repen en doe in een plastic zak. Giet er wat olijfolie bij en wat kruiden naar smaak, even goed omschudden en dan alles een paar minuten onder de grill doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doodgewone ouderwetse broodpudding