Wat is dit voor groente ?

Ik heb ze hier in de supermarkt al een paar keer zien liggen, maar bij mijn weten ben ik ze in Nederland nog nooit tegengekomen. En zonder naam is het lastig zoeken.
Nu zag ik het gisteren langskomen in een youtube-filmpje (dat overigens het bekijken waard is - zie http://www.youtube.com/watch?v=kAG39jKi0lI), en nu wil ik weten wat het zijn ook.

Het gaat om de witte, wortelachtige / mini-rettich-achtige groente in het cirkeltje, net onder de bloemkooltjes. Wat is het, hoe heet het, waar smaakt het naar en vooral : hoe maak je het klaar ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3K
Rieneke1
13 jaar geleden
zijn dat geen pastinaken??
Kimath
13 jaar geleden
Dat filmpje waar het uit komt is geniaal trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat die veel groter waren joh.
Ik ga ze morgen eens proberen denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze - ontdekte ik gisteren na het plaatsen - had Antwoordman ook al eens op GVF geplaatst, maar toen had ik hem niet gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zitten er hier nou trouwens minnetjes uit te delen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekkere groenten. Wel te koop in Nederland, voor bij biowinkels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier liggen ze bakken vol in elke supermarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pastinaak, ben ik dol op! De smaak zit een beetje tussen winterwortel en knolselderij in, de bereiding voor die groentes kun je ook toepassen op pastinaak. Zelf rooster ik ze vaak: partjes aardappel, venkel, pastinaak en rode ui (evt. ook biet, pompoen, wortel, knolselderij of een andere wintergroente) op de bakplaat, tenen knoflook en takjes rozemarijn ertussen, olijfolie erover en dan ca. 40 min. in een oven van 220 graden. Heerlijk! Met kerst heb ik een amusehapje met pastinaak gemaakt: in wat boter een gesnipperd sjalotje fruiten, na ca. 5 min. stukjes pastinaak erbij, flinke scheut room toevoegen en ca. 10 min. zachtjes laten pruttelen. Op smaak brengen met zout en peper en pureren met de staafmixer. Leuk in kleine amuseglaasjes.
rose
13 jaar geleden
@rieneke: Nee, dat zijn wel pastinaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water loopt me in de mond... Toch eens gaan kopen, ik zie ze op de markt ook geregeld liggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja rose, daar zijn ook recepten voor, voor die Ronnies. Maar niet op smulweb, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het helaas niet, maar wel een briljant filmpje! :-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Waar is 'hier'?
rose
13 jaar geleden
'Hier' is in het land der Teutonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is in Duitsland ; zie mijn profiel ;-)

Het beste antwoord

Peterseliewortel. Evenals bonen en pastinaak ook in soep te gebruiken. Of in stoofpotten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is dat een pastinaak. Best smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn pastinaken. Het is een witte wortel. Past goed in stamppotten. Als je de helft aardappel en de helft pastinaak gebruikt heb je minder koolhydraten.

Toegevoegd na 56 seconden:
Natuurlijk ook lekker in roerbakgerechten, ovenschotels en vis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pastikanen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zijn pastinaken.
je kan er een heerlijke puree van maken, heel fijn van smaak.
ze vallen onder "vergeten groentes" maar je ziet ze weer steeds vaker.
13 jaar geleden
Pastinaak inderdaad! Je kunt ze bereiden als winterwortel (stoven/koken/rauw) en je eet ze op dezelfde manier, meestal als toevoeging aan een gerecht omdat ze een typische zoete smaak toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zouden goed raapjes kunnen zijn. Voor pastinaken lijken ze me te klein.
In Engeland hebben ze witte langwerpige raapjes, dus dat zou goed de soort op youtube kunnen zijn.
Ik las dat jij in Duitsland bent en daar worden raapjes meer gegeten dan hier. De Herbtstrübe is ook wit, klein en langwerpig, allerdings ligt die bij mijn weten nu in januari niet meer in de schappen. Kijk nog eens als je ze ziet hoe ze heten, als er iets met Rübe bij staat is dit dus een raap,een knol-of wortelgroente. Wij kennen het meiraapje hier het best, die hebben ze daar ook, in het voorjaar.
Raapjes worden in Duitsland normaliter gewassen, geschild, in mooie vormpjes gesneden( getourneerd) in plakjes of in kwarten gesneden, gekookt en gepureerd of met boter, suiker en wat zout geglaceerd.

Het kan echter ook peterseliewortel zijn, zoals iemand al eerder aangaf, die komt ook voor in Duitsland. Dan zou die lichtbruinachtige dwarse streepjes moeten hebben en dat kan ik zo niet goed zijn. Ze lijken ook op de pastinaak maar zijn iets dunner. Wurzelpetersilie heten ze daar en smaken licht zoet net als de pastinaak maar dan krachtiger. Lijkt een beetje op knolselderie. Ze wordt vaak gebruikt in soepen (of Eintopf) als smaakmaker en soepgroente. Ook wordt ze wel geraspt en als rauwkost gegeten.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebrstrübe is meer een soort meiknol (al klopt die naam niet met elkaar, zo zien ze er wel uit).
Weet je, ik ga het straks in de winkel eens gewoon vrágen. Dan weet ik het in elk geval in het Duits, kan de Latijnse naam opzoeken en dan kom ik er in het Nederlands ook wel echter.
amc
13 jaar geleden
http://imageupload.org/dt-1412950064650.png Zie de afbeelding van de gekarameliseerde raapjes.
Ze zijn er nl. niet alleen rond, maar ook langwerpig.
Het kunnen ook Teltower Rübchen zijn. Ik ben zo benieuwd, geef je even een mededeling als je weet wat het zijn?