Zijn kant en klare maaltijden ongezond en wat voor kant en klare maaltijden zijn er?

van welke merk(en).

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet natuurlijk niet alleen pizza's eten, maar het eten van gewone kant en klaar maaltijden met groente en vlees zijn redelijk gezond; in ieder geval niet slecht zoals gezondheidsfreaks vaak beweren.

Als ze in blik of foliepak zitten zijn kant en klaar maaltijden meestal wat te zout, vaak ook te vet, en bevatten vaak ook niet de juiste hoeveelheid groente, maar voor een keertje kan het best. Diepvriesmaaltijden zijn vaak al een stuk beter (omdat er minder zout in hoeft), maar let op : sommige 'roerbakschotels bevatten toch nog wel erg veel toevoegingen. Dagverse kant-en klaar maaltijden zoals stoommaaltijden zijn vaak net zo gezond als wat je zelf vers klaarmaakt. Die kun je zeker met een gerust hart eten, al zijn ze wel wat prijzig. Voor 1 persoon echter kan het nog wel eens goedkoper uitkomen dan alles los moeten kopen en de resten niet op tijd op kunnen eten.

Kant en klaar maaltijden zijn om te beginnen nooit 'vers' al schreeuwt de verpakking dat dat wel zo is. Deze maaltijden zijn vaak volgepropt additieven, ook wel E nummers genoemd, bevatten te veel zout, erg slecht voor een mens, en suikers (ook niet bevorderlijk voor de gezondheid). De maaltijden worden massaal gemaakt en zijn doorgaans smakeloos en doorgekookt. Om dat op te lossen voegen aroma's toe om b.v. de smaak van Bami zo goed mogelijk te benaderen. Dan wordt zo een maaltijd doorgaans in een magnetron verwarmd en een magnetron is al helemaal slecht om eten mee te verwarmen. De magnetron breek gezonde cellen af maar dat is dan weer een heel andere discussie met veel voor en tegenstanders. Kortom..... een kant en klaar maaltijd is makkelijk en kan echt geen kwaad maar als je echt gezond en vooral smaakvol wilt eten zou ik even de tijd nemen. maar helaas...... die tijd nemen de mensen steeds minder en daar spelen de supermarkten mooi op in.

Natuurlijk kun je soms een kant-en-klaar maaltijd eten. Op een dag dat je misschien minder tijd hebt om te koken is dat altijd nog een beter alternatief dan een patatje of een pizza. Gebruik gewoon je verstand en vul je maaltijd evt. aan met fruit of een salade om toch aan de benodigde voedingsstoffen te komen. Als je maar gevarieerd eet en de bekende voedingsregels aanhoudt, kan het helemaal geen kwaad af en toe kant-en-klaar te eten. Hieronder nog wel een kritische noot n.a.v. onderzoek door de consumentenbond: Veel stoommaaltijden bevatten aanzienlijk minder groente dan op de verpakking staat vermeld. Van de twintig onderzochte stoommaaltijden bevatten er vijftien minder groenten dan op de verpakking staat. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. In dit onderzoek heeft de Consumentenbond de stoommaaltijden van AH, C1000 en Borgondi/Jumbo onderzocht. De diepvriesmaaltijd zalm met spinazie van de Albert Heijn komt er het slechtst af: hierin wordt 108 gram groente beloofd terwijl er maar 67 gram groente in zat, een verschil van 38 procent. Ook de Albert Heijn kip sweet chilisaus scoort slecht. Hier zit 23 procent minder groente in dan op de verpakking staat. Bij C1000 was het ook niet best. Ook maaltijden van het merk Borgondi, dat in diverse supermarktketens wordt verkocht, kwam er bekaaid van af. Gelukkig zijn er ook uitschieters in positieve zin te melden, beiden overigens stoommaaltijden van de AH. Zo bevat de zalmfilet-maaltijd van Albert Heijn 22 procent meer groente dan op de verpakking staat. Ook de Kabeljauwfilet met broccoli, wortel en courgette bevat beduidend meer groente dan vermeld op de verpakking. De producenten van de stoommaaltijden hebben beterschap beloofd. Ze hebben aangegeven dat ze meer groente in hun maaltijden gaan doen. Overigens betekent de verminderde hoeveelheid groente in de stoommaaltijden niet dat ze daardoor minder gezond zijn. Het gaat puur om misleiding als het gaat om de hoeveelheid groente die op het etiket staat vermeld.

Bronnen:
www.healthylives.nl

kant en klaar maaltijden die ik prefereer zijn of diepvries of gekoeld houdbaar voor een paar dagen. kijk ook altijd even wat er aan zout en vet in zit. het is een beetje uitproberen tussen verschillende merken tot je de lekkerste naar jou smaak hebt gevonden. overigens vul ik wel aan met voldoende fruit over de dag en ook (cherry) tomaten zijn erg goed als aanvulling.

Antwoorden hierboven zijn (grotendeels) correct. Verse stoommaaltijden zijn meestal lekker en gezond, evenals diepvries. Let wel op het zout- en vetgehalte. De magnetron is naast stomen eigenlijk de beste manier om voedingsstoffen in tact te laten. Vitaminen lossen bijvoorbeeld op in water als je groenten kookt. Daarnaast is de magnetron heel snel, en wordt je product dus niet lang blootgesteld aan hitte, dat voorkomt ook een verlies aan vitaminen. Nog een tip: koop een simpele diepvriespizza, van een of andere prijsvechter. Daar kun je zelf alles op doen wat je lekker vindt: Ui, paprika, tomaat en andere groenten. Salami, een blikje tonijn, of andere vleessoorten, en natuurlijk je favoriete kaas. Smaakt beter dan kant-en-klare pizza's, lekker snel, is stukken voedzamer, en kost vrijwel niets!

Ze kunnen absoluut niet op tegen vers gemaakte maaltijden. Ten eerste is de gebruikte groente/producten, de restpartijen of van versnelde goedkope massa teelt. Deze hebben van zichzelf al minder gezonde eigenschappen en smaak. Om de smaak aan te verbeteren, worden er weer meer smaakversterkers toegevoegd. Welke van zichzelf natuurlijk ook niets toevoegt aan de gezondheid. Ook zijn er toevoegingen die de houdbaarheid vergroten van de maaltijden en zijn ze verpakt onder een speciale atmosfeer. Alleen maar eten van kant en klare maaltijden, zal je gezondheid eerder afbreken dan dat het zich laat herstellen door het voedsel. Om even een actueel voorbeeld te nemen. De dioxine eieren uit Duitsland zijn niet in de losse verkoop gekomen, maar als een kant en klare maaltijd een ei bevat, zal het waarschijnlijker zijn dat deze uit de massaproductie komt en dus een risico bevat.

Een vers bereide maaltijd verdient de voorkeur. Tegenwoordig bestaan er heel wat gezonde recepten die zeer voedzaam zijn en snel klaar. minpunten over kant en klare maaltijden zijn tekort aan vitaminen en bioactieve stoffen. Ook bioactieve stoffen zijn belangrijk bij de preventie van chronische ziekten zoals kanker,hart en vaatziekten. Bovendien bevatten deze additieven zoals motnamol al zei. Additieven of E-nummers,kunnen mogelijk schadelijke werking hebben zoals,allergieën,astma,migraine en zelfs kanker.

Bronnen:
www.solo.be

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100