Hoe komt het dat je prikkende (traan)ogen krijgt bij het snijden van een ui?

En wat kun je er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de voordelen van lenzen dragen: veel minder last van tranende ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nr. 1002

Het beste antwoord

Doordat je bij het snijden de cellen van de ui beschadigt komt er een soort zwavelzuur vrij. Dit stijgt op als een soort gas en als dit zich met je traanvocht vermengt , dan krijg je een irritatie van de zenuwen in je ogen en gaan ze tranen.

TIPS:
Gebruik een goed scherp mes. Met een bot mes plet je de ui en komt er uiteraard meer van die irriterende stof vrij.
Met een scherp mes glijd je er doorheen en beschadigt de cellen zo minder.
Blijf met je handen uit je ogen.
Adem door je mond. De zwavelhoudende gassen bereiken je traanvocht het meest door je neus. Door via je mond te ademen kun je dit beperken, al kunnen de stoffen toch nog via de lucht rechtstreeks in je ogen terecht komen.
Af en toe je mes afspoelen onder de kraan. Dan zal de zwavelhoudende stof eerst reageren met het mes zelf en is ze a voor een groot deel uitgewerkt als ze je ogen bereikt.
Maak je vinger nat en doe wat water onder je ogen. De stof zal dan eeerder reageren op dit water dan op je traanvocht.
De meeste irriterende stoffen zitten in de wortelbasis van de ui. Laat deze dus zo lang mogelijk intact.

Als je het filmpje eens bekijkt en je je deze manier van snijden aanleert, heb je nergens last van. Zolang je het snijvlak niet naar boven gericht hebt, gebeurt er niets met je ogen. Ik snijd op deze manier altijd kilo's uien weg, zonder te tranen. Ik help weleens een kennis met zijn haringkar namelijk.

http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=602196
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij het snijden van uien worden ook cellen stuk gesneden. In een uiencel komen twee gedeelten voor. Eén deel bevat het enzym alliinase, het andere deel zwavelverbindingen. Bij het stukgaan van de cellen worden er zwavelzuurverbindingen gevormd. Hieruit komt het gas propaanthial-S-oxide vrij. Wanneer dit gas in contact komt met de ogen vormt het met het oogvocht een zwavelzuurverbinding, dat de zenuweinden in het oog irriteert. Hierdoor gaan de ogen tranen.
Tussen de uiensoorten komen verschillen in hoeveelheid vrijkomende zwavelzuurachtige verbindingen voor. Overigens is het tranen te voorkomen door uien in de koelkast te bewaren of door ze onder water te schillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ui bevat een bepaalde stof, het enzyme allinase genoemd. Deze gaat, bij het snijden van uien, omgezet worden via een chemische reactie in een 'gas' (syn-propaanthial-S-oxide). Dit gas is vrij irriterend voor de ogen.

Om het tranen te vermijden moet je dus manieren zoeken waardoor het 'gas' niet meer tot bij je ogen raakt. Voorbeelden zijn:

- je ui snijden onder een lopende kraan zodat de vrijgekomen stoffen met het water mee wegspoelen

- werken met een koude ui omdat de chemische reactie dan blijkbaar trager verloopt.

De wortel van de ui is trouwens het meest iriterende deel van de uit omdat daar het meest allinase zit.

Laat er de uien alvast niet voor liggen, want ze zijn heel voedzaam, een bron van vitamine B en C, calcium en ijzer.

Toegevoegd na 7 minuten:
In een ui zitten allemaal kleine ‘kamertjes’ die gevuld zijn met vocht. Als je die kapot drukt spat het vocht alle kanten op. Snijd uien daarom altijd met een rustige snijdende beweging en een scherp mes.

Leg ze voor gebruik 10 minuten in de vriezer.

Een slok water in de mond nemen en niet doorslikken, waardoor de smaakstoffen van de ui niet in je mond kunnen komen en daardoor je ogen niet gaan tranen.

Pel en halveer ze en hou ze even onder de kraan.

Snij de uien in een doorzichtige plastic zak.

Hou je mes tijdens het snijden tussendoor onder de kraan: de vrijgekomen zwavel zal eerst reageren met het water van de kraan en niet met je ogen.

Snijd de uien onder de dampkap: de zwavel wordt sneller afgevoerd. Of zet een raam open.

Gebruik een keukenrobot om de uien fijn te snijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je mes en handen nat. Deze gebruik ik al jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet hoe het komt, maar wel wat je er tegen kan doen; bij de meeste mensen helpt het om door de mond te ademen, dus niet ruiken