Min vrouw heeft vannacht het gas niet uitgedraaid en de pan stond nog op het vuur(klein).

.De soep die in de pan zat is nu zo zwart als roet en vast op de bodem.Hoe krijg ik die pan weer goed schoon.???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.4K

Het beste antwoord

Ik heb hele goede ervaring met een tablet voor de vaatwasser.
Heet water erin doen, tablet erbij (kan natuurlijk ook losse poeder) een tijd laten staan en je kunt zo het aangebrande er uit vegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een scheut suma erin doen en een laagje water en dan een poosje laten weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een schoonmaak middel, maar er zijn goedkopere oplossingen. Van suma zijn er allemaal verschillende soorten middelen te koop, heb ik begrepen, is een merk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suma is een heel goed schoonmaak middel, je kan ook een goedkopere nemen, maar met Suma heb je zekerheid dat het schoon word. Suma word in de keuken van catering gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soda werkt ook.
Hangt van de pan af, als het geen aluminium pan is dan kan je er soda in doen, dat op het vuur zetten en zo los laten weken.(werkt goed, weet ik uit ervaring) Bij aluminium pan gaat de glans weg, dus pas op. Je kunt ook biotex gebruiken en laten koken. Kijk hier voor meer tips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met Biotex, maar dat is al gezegd. Zou maar een rookgasmelder monteren in de keuken voor als het jou of haar weer eens zou gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scheutje azijn erin aan de kook brengen,maakt ook altijd goed schoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als uitkoken met een soda-oplossing niet helpt kun je altijd nog een roterende staalborstel met je boormachine gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige gevallen werkt dat prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ook precies mijn ervaring, SuzyQ, maar kennelijk vindt iemand het maar een raar idee.
groene biotex in de pan en zachtjes laten koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lelijk aangebakken pan met aardappelen, rijst of iets anders? Mijn oma bracht zo'n pan altijd even aan de kook met een flinke bodem water en een scheut Biotex. Even koken, af laten koelen en de aangebakken laag laat in één stuk van de bodem los.
- Carla

Een aangebakken pan op het vuur zetten met water en soda, even aan de kook laten komen en dan op zacht los laten weken.
- Janny

Bij een aangebakkenlaag van bakken of melk koken zet ik hem met een laagje water en wat waspoeder weg voor de nacht, de volgende ochtend was je het zo schoon.
- Jose

Bij het schoonmaken van aangekoekte pannen werd de tip gegeven van (water met soda) dit mag nooit bij pannen van aluminium de soda oplossing tast de aluminium aan. Het helpt ook nog wel eens een bodem water met afwasmiddel erin en even laten koken.
- Jolanda

Pan aangekookt? Vul hem met een laagje water en een behoorlijke lading keukenzout. Pan op het vuur zetten en laten koken. Daarna afwassen en hij is weer als nieuw.
- Jans

Voor een aangebakken pan,gewoon een laagje azijn in de pan doen, enkele minuutjes laten inwerken (gewoon koud ) en je zal zien dat je het gemakkelijk kan loswrijven.

Een aangebakken pan (hoe erg aangekoekt hij ook is!) met een laagje warm water zetten en een vaatwastablet erin laten oplossen. Dit een nachtje laten staan en alle aanbaksel ligt in vellen onderin de pan.
- Dolan

Is je pan aangebrand door het bakken van uien, haal dan eerst de vette laag eruit met een sopje en zet hem daarna warm en droog weg. De gebrande uien laag gaat dan vanzelf barsten en je kunt hem er later zo uitvegen.
- Olga

Aangebrande pannen krijg je volledig proper met een hard klontje suiker. Heel eenvoudig en praktisch.
- J.F. Michiels

Voor een aangebrande pan schoon te krijgen een makkelijk middeltje. Pan op het vuur met een aardappelschil erin en een laagje water. een poosje op het vuur en je pan is zo weer schoon!
- Marisa

Biotex ..... een wondermiddel! Een aangebakken melkpannetje een uurtje of een nachtje (ligt er aan hoe erg `t is) vol zetten met water + biotex : brandschoon! Een bruin aangeslagen thermos-koffiekan omspoelen met warm water + een beetje biotex : glanzend schoon !
- Ina Verspuij-Meeboer

Als je pan is aangebrand laagje dreft erin koken en niet uitspoelen maar schoonmaken met spons en het is weg daarna gewoon afwassen.
- Inge

Een kookpan die zojuist zwart aangebakken is (en dus nog heet is), nooit direct water in doen!! Hoe groter het warm/koud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pan vullen met heet water,en daarna een grote scheut caustic soda ( ook te gebruiken als ontstoppingsmiddel ) in het water,zo een dag in laten werken,om de paar uur even oproeren. Kijk uit voor ogen en kleding!
Succes