Hoe maak ik boter van macademia noten?

(Boter om mee te koken - ter vervanging van vloeibare boter of ter vervanging van Blue Band.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Boter om mee te koken - ter vervanging van vloeibare boter of ter vervanging van Blue Band.)

Antwoorden (3)

Probeer het met een recept voor pindakaas.
"Pinda's" vervangen door "macademia's", en gewoon pindaolie en zout gebruiken. Pas de hoeveelheid olie aan aan de smeuigheid (?).
Zou toch moeten lukken.

Toegevoegd op 02-06-2009 15:51:32
Of bedoel je niet "macademia butter" zoals "peanut butter"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik bedoel om mee te kunnen koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het voor dat gebruik nergens kunnen vinden. Misschien kun je 't in een natuurwinkel kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurwinkel... Ga ik vragen! Er schiet me zo'n winkel te binnen in de buurt.
Dat is onmogelijk, maar je vraag zal wel zijn macadamia-boter van macadamia-noten...

Net zoals je mayonaise maakt... Het is een emulsie, dus Maak de noten heel fijn van structuur, blenden dus... Doe er dan olie bij en dan mosterd wellicht, roeren en roeren en dan azijn en olie erbij, dus net als mayonaise naar mijn mening... Maar dan niet beginnen met ei, maar met macadamia-blendsel... Zo zou ik het doen uit mijn hoofd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm... Wat voor soort olie? De olie moet niet gaan overheersen. 'T hoofdingrediënt moet macademia blijven en zo moet 't ook proeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
macadamia-olie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol... Tja, als ik wist waar ik macademia-olie kon kopen, dan kon ik er ook al mee koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij chinese winkels zijn die best wel te krijgen hoor in de grotere steden... Er zijn chinese supermarkten die hebben alles, je waant je in Shanghai...
Ik gebruik in deze mijn gezond verstand, en heb dus niet echt referenties. Over het algemeen wordt olie of vet gewonnen door de stof (zonnebloempitten, pinda's, olijven enz.) uit te persen, evt nadat ze vermalen zijn, eventueel kun je ook nog centrifugeren en verwarmen om de vetten eruit te krijgen. Dat verwarmen lijkt me vooral nodig indien het vet van macademia's niet vloeibaar (olie) maar vast (boter) is bij kamertemperatuur.
Ik zou geen andere ingredienten toevoegen, maar dus beginnen met experimenteren met malen, persen, centrifugeren en evt verwarmen. In principe zou dat moeten kunnen lukken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maarreh... Macademia's smelten toch niet als je ze verwarmt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi nee, maar als je ze eerst vermaalt en ze verwarmt gaan ze 'zweten' en laten ze het vet makkelijker los. Er gaan dan echter wel voedingsstoffen verloren. Daarom staat er op flessen olijfolie ook vaak 'koude persing'. Een koude persing levert minder olie op, maar wel van betere kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi nee, maar als je ze eerst vermaalt en ze verwarmt gaan ze 'zweten' en laten ze het vet makkelijker los. Er gaan dan echter wel voedingsstoffen verloren. Daarom staat er op flessen olijfolie ook vaak 'koude persing'. Een koude persing levert minder olie op, maar wel van betere kwaliteit.