Hoe bak je pannekoeken zo dat ze lekker dun zijn?

Ik wil graag dunne pannekoeken bakken, maar moet je er dan meer melk ofzo bij doen? Of meer ei?
Want laatst deed ik meer melk én meer ei, maar dan duurt het heel lang voordat het gaar is.

Goeie tips op mijn goeie vraag zijn dus van harte welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
19.3K

Het beste antwoord

iets meer melk, doe iets minder beslag in de pan dan je gewend bent en draai snel rond dat de hele pan bedekt is, zo lukt het bij mij altijd ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

heb het laatst met iets meer melk gebakken ...en dan zijn ze lkkr dun
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je pannenkoekmix gebruikt staat het er precies op.

De kunst van dunne pannenkoeken is oefenen.
Hou de pan iets schuin en giet het beslag (niet te veel) vanaf het hoge gedeelte van de pan, beweeg een beetje met de pan zodat het beslag goed verdeeld.

Bij Dille en Kamille en sommige huishoudwinkels kun je een soort stokje kopen om het beslag mooi te verdelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je maakt t beslag zoals het op het pak staat beschreven...
en in plaats van een soeplepel beslag in de pan te doen gebruik je een jus lepel dus een beetje beslag in de pan dan om en om bakken dan zijn ze mooi dun...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe er altijd een stuk meer melk bij dan op het pak staat.
Dan krijg je lekkere dunne.
Niet meer ei er bij doen!

Mijn oma deed er i.p.v. meer melk altijd een scheutje koffie door. Daar werden ze lekker bruin van.
Heb dit zelf nog nooit geprobeerd, en weet ook niet of je dan een koffiesmaak krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ultradunne pannekoeken wilt, dan moet je crepes maken. Je hebt hiervoor een crepeplaat nodig zodat je het overtollige beslag weg kunt halen voor deze helemaal stolt. In de afbeelding zie je zo'n plaat. De plaat is heet en als je het beslag erop doet haal je het overtollige weg door met de stokjes met een ronddraaiende beweging over het stollende beslag te gaan.

Het ligt voor de hand dat je met dunner beslag dunnere pannekoeken maakt dan met dik beslag. Voor crepes gebruik je:

•200 gram bloem
•halve liter melk
•3 eieren

Als je niet zo'n plaat (kost toch al snel tussen de 60 en 150 euro) hebt dan kan je ook een dunne crepes pan nemen. Die heb je ook met antiaanbak. Het lijkt op een koekenpan, maar de rand is maar een halve centimeter. Je kunt dan ook met een stokje over de pannenkoek gaan, maar het kan er niet uitlopen, dus je moet precies genoeg beslag erin doen.

Alternatief is dun beslag erin doen en meteen het overtollige boven de beslagkom eruit gieten. Met zo'n dunne crepespan gaat dat ook goed.

In Frankkrijk doen ze er citroen op, beetje honing en boter en dan dichtvouwen (in vieren). Kan ook met chocolade, suiker, jam of zelfs met eieren en spek erop.

Toegevoegd na 2 minuten:
Onderste crepepan is een stuk goedkoper. 1 of twee tientjes in de kookwinkel. Je hebt ze met antiaanbak of van gietijzer.

Toegevoegd na 3 uur:
NB. het recept met de 200 gram bloem is voor Franse Crepes. Die zijn dun en niet zo bruin als de Hollandse pannenkoek. Voor de Hollandse zou ik een iets ander beslag nemen, misschien ook wel met tarwemeel en andere meelsoorten gemengd. De verhoudingen zijn iets anders. Als je de verhoudingen weet is het zo simpel en vraag je je af waarom je nog een pakje neemt. Mocht je toch van pakjes houden raad ik je de mixen van de Aldi aan. Dat zijn doosjes. Ze zijn erg makkelijk te doseren en de smaak is uitzonderlijk goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow !! +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry -tje, ik vind crepes toch echt iets anders dan dunne pannekoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Essierulez: Wel fijn dat je je mening geeft. Geen probleem! Een crêpe is een Franse pannenkoek. De oorspronkelijke Hollandse pannenkoek werd met boekweitmeel gemaakt (helft!) en eventueel ander volkoren meel, anders dan crêpes. Boekweit en volkorenmeel maakt het beslag dikker en de pannenkoeken doorgaans ook dikker. Wat in de pakjes zit van Koopmans en de Aldi is niet veel anders dan de ingrediënten in crêpes overigens. Overigens gaat de vraag over HOE je dunne pannenkoeken bakt. Niet zozeer hoe ze heten of wat de ingrediënten zijn. Ik geef daar uitgebreid en gemotiveerd antwoord op en ja, ik gebruik daarvoor de methode om crêpes te maken. Voor Crepes maak je ze zo dun dat je ze wel moet vouwen (zoals in de video). Maak je ze iets dikker, zoals Loenie zegt dan kan je ze ook wel zo eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk, maar niet met zo'n kwak Nutella... Liever met boter en een drup honing of goeie jam.
Misschien wil je flensjes bakken. Wat zelfrijzend bakmeel, 1 ei en melk erbij tot je een dun beslag hebt. De bodem van de koekepan bedekken met beslag en rustig bakken tot de bovenkant droog is. Voorzichtig omdraaien en verder bakken.
Bronnen: