Wie heeft er goede ideeën / recepten voor een vegetarisch kerstdiner?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Vooraf een heerlijke groentebouillon met voor de 'Kerst-touch' sterretjes van gestold ei.

Gezellig met z`n allen Zwitserse kaasfondue.

Als toetje kersen met kokosmeringue.

Simpel, lekker, gezellig en weinig werk in de keuken voor de gastvrouw!

De groentebouillon ;
Knolselderij, wortel en ui in stukken snijden, aanfruiten in 1el. olie, water en een laurierblad erbij, opkoken en ½ uur
op laag vuur pruttelen. 2 eieren met 100 ml. slagroom loskloppen, nootmuskaat en zout erdoor en in ingevette vorm of kommetje doen. Afdekken met alufolie en 20-30 min. in een grote pan met een laag water op laag vuur laten stollen. Wortel en prei heel fijn snijden, de bouillon zeven en aan de kook brengen. Fijngesneden groente erbij en diepvrieserwtjes.Alles 2-3 min. garen. Kruiden met zout, peper en een groentebouillontablet.
Haal het ei uit de vorm en snijd het in schijfjes. Snijd of steek hieruit kleine sterretjes, die je in soepkommen of borden legt.Giet de soep hieroverheen.

Kaasfondue;
De caquelon (fonduepan) inwrijven met knoflookteentje.De kazen ontkorsten en boven de pan raspen, giet de wijn erbij.De pan nu op laag vuur al roerend smelten.
Heel lekker is een combo van 200 gr. gruyere,200 gr. emmentaler, 200 gr. vacherin fribourgois (evtl, te vervangen door appenzeller of gruyere)300 gr. witte wijn.Als alle kaas gesmolten is en er een homogene creme is ontstaan, 1 theel. maizena aanroeren met 2 el. kirsch of
water, de creme hiermee binden.Roerend 2 min laten pruttelen. Kruiden met peper en nootmuskaat. Blokjes brood erbij, schaaltjes met kerstomaatjes, even gebakken krieltjes, repen paprika, bleekselderij, champignons etc.
En een schaal met frisse ( tomaten)salade o.i.d.

Kersentoetje;
Blik kersen afgieten, sap bewaren, 5 el. met 1-2 tl. aardappelzetmeel gladroeren en door de rest sap, die al op het vuur kookt met vanillesuiker, roeren. Amaretto erdoor en in ovenvaste vormpjes doen.
2 eiwitten stijfkloppen, geleidelijk suiker erbij doen, 100 gr. kokosrasp erbij en 1 el bloem. Over de kersen scheppen , ca. 20 min. in oven bakken, (gas stand 3, hete lucht 150 g. elektrisch 175 g.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dingen als paddestoelen risotto e.d. zijn erg geschikt. Eigenlijk is alles geschikt zolang je het maar lekker vind ;).
Google anders ff: er is genoeg te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer genoeg is het ons nog niet gelukt om tofurkey naar Nederland te krijgen, daarom is het een paar jaar terug een grote zelfgebakken kaassoufflé geworden.

Vooraf hadden we een paddenstoelenvelouté met port, vervolgens een salade.

Dan als tussengerecht een eenvoudige spoom: bolletje citroensorbetijs in een champagneglas met suikerrandje, daar een goede cava bij schenken.

Als hoofdgerecht dus een schitterende soufflé met als bijgerechten goede aardappelpuree, gebakken krieltjes, gestoomde broccoli en nog een andere groente die ik me even niet kan herinneren.

En tot slot een kaasplankje met een glaasje port.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem elk recept wat je aanspreekt en skip het vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even wat knippen en plakken voor je:

Kerstmenu voor 6 personen

Voorgerecht: Waterkersmousse met verse pasta en tomaten

Hoofdgerecht:
Calzone van fillodeeg met gegrilde paprika, artisjok en geitenkaas

Nagerecht: Bonbon

Hier het recept:
http://www.smulweb.nl/143883/artikel/Kerstmenu-vegetarisch

-------------------------------------
Kerstdiner
Salade van geroosterde paprika
paprikamousse en huisgebakken focaccia
&
Courgettepaté
met tomatensaus
&
Risotto
met geroosterde pompoen en walnoten
&
Gestoofde bospeen
Spinaziesalade met blauwe kaas
&
Sinaasappels met sinaasappelsaus

Hier de recepten: http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/kerstdiner.html
----------------------------------
dit menu uitgekomen:

•Peer-pastinaaksoep
•Souffle van taleggio
•Salade met grapefruit en avocado
•Torentje van portobello, biet, geitenkaas en appel
•Citroenroomtoetje gegarneerd met verse frambozen
•Kaasplankje met dadels

De recepten vind je hier:
http://www.maaikevankessel.nl/2009/12/22/vegetarisch-kerstmenu/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor : Risotto - wilde paddestoelen, bosui, parmezaan, sjalot, witte wijn.
Tussen: Zuurkool roomsoep - Room, zuurkool, peterselie, groentebouillon
Hoofd : Bladerdeegbakje met groenten - paprika, wortel, champignons, haricots verts en eventueel een kaassoort (weet niet hoe streng vegetarisch het moet zijn)
Dessert: Chocolade mousse met warme balsamicostroop, eventueel aardbeien gemarineerd in balsamicoazijn/citroensap erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vegetarische organisatie Vegatopia heeft elk jaar een heel lekker kerstmenu op de website. Die van dit jaar staat er nog niet, maar voorgaande jaren kan je wel bekijken (zie bron 1).

En er is een vega variant van kalkoen die heel lekker schijnt te zijn: Unturkey (zie bron 2).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebakken camembert! jummie......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een smaakvolle stoofpot met cashewnoten en sesam lijkt me heerlijk als hoofdgerecht, een soort ratatouille van diverse groenten, gekruid met bouillon, honing en sojasaus met een lekker glas Australische Shiraz..
..vooraf een eenvoudige lasagne van courgette en geitenkaas met pijnboompitten en balsamico met Chardonnay
..als amuse een atisjokbodem met enkel wat druppels rijpe balsamicoazijn (verkrijgbaar bij veel delicatessenwinkels)

en als nagerecht een lekker overdreven kaasplankje met een glaasje port!
Mmmmm..!