Waarom bestaat er wel een apparaat om eten snel warm te maken, maar niet om af te laten koelen?

Iedereen kent de magnetron, die je maaltijd binnen 2 minuten om kan toveren tot een dampend bord lekker eten.

Op feestjes moeten wij altijd de dag van tevoren het bier in de koelkast leggen, zodat het koud is op het feest zelf.

Ik vroeg me af waarom ze de magnetron niet eens om kunnen draaien? Je zet een flesje in het apparaat en binnen 2 minuten is het ijskoud! Handig toch? Een magnetron laat de moleculen in het eten sneller bewegen. Kunnen ze dan niet met een kleine omschakeling de moleculen langzamer laten bewegen, zodat het product koud wordt? Het lijkt zo simpel!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een goede vraag... ben benieuwd naar de antwoorden...

Antwoorden (4)

Moleculen een zetje geven is makkelijk. Moleculen vast grijpen en stil houden is heel moeilijk. Sterker nog: Nauwelijks te doen.

Moleculen bewegen nl niet voorspelbaar. Daardoor kan je niet gewoon eenkorte puls zetten en alle moleculen afremmen. En bij verwarmen maakt de richting van verwearmen niet uitl en kan je dus wel gewoon een puls geven om ze snelelr te laten bewegen.

Denk aan stuiterbal: Het is heel makkelijk om hem met een raket een klap te verkopen. Maar om de stuiterbal daarna vast te pakken is lang niet zo makkelijk. En stel je nu tienduizenden stuiterballen in een ruimte voor die stuiteren, die je met een beweging stil wilt zetten..

Toegevoegd na 4 minuten:
Tsja.. Je kan natuurlijk gewoon een apparaat vloeibare stikstof over het eten kunnen laten spuiten. Dat werkt prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat apparaat bestaat: de diepvries!
Als ik mijn flesje bier van +/- 16 graden boven nul, in de diepvries (-20) parkeer, is het binnen de kortste keren zeer aangenaam om in te nemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets bestaat wel. In de horeca gebruiken ze blastchillers of snelkoeles om voedsel snel af te koelen. Hiermee wordt voorkomen dat bacteriën zich te snel kunnen ontwikkelen.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep. De blastchiller staat al jaren op mijn verlanglijstje. Maar een beetje duur, hè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blast chiller is er al jaren, wordt vooral in horeca/grootverbruik gebruikt. Zie link Bronnen:
- http://www.delta.tudelft.nl/nl/archief/artikel/blast-chiller/7378
zoals het antwoord hierboven al aangeeft, er bestaan ook blastchillers. Op mijn werk hebben we er eentje.
In een half uur is een pan bouillon van 60 liter teruggekoeld naar onder de nul graden. Wacht je nog drie kwartier langer dan is het -40.
Het is alleen wel een bakbeest, dus niet echt voor huis tuin en keuken gebruik.