Wat heb ik verkeerd gedaan als mijn zelfgemaakte chocolademousse op chocoladepasta lijkt?

De bedoeling was een lekker luchtige mousse te fabriceren, het resultaat is een kleverige smurrie!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Het beste antwoord

Raytje,

Dat hangt er vanaf hoe je de mousse hebt gemaakt. Het wordt luchtig als je de lucht er in klopt en deze erin blijft, maar je kunt ook doorkloppen en de lucht er weer uit kloppen. Lijkt wel een tegeltjeswijsheid en het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Wat belangrijk is: de chocolade moet eerst smelten. Dat kan in de magnetron (steeds per 15 sec.), maar het mag niet te warm worden. Het beste is Au-bain-marie. Als de chocolade net gesmolten is dan glanst deze. Als het te warm is, dan gaat de glans eraf en kan je het opnieuw doen.

Om de lucht erin te krijgen moet je de slagroom / mengsel er niet in kloppen, maar er met een lepel voorzichtig doorroeren. Je kunt dan beter accepteren dat er witte vlagen in zitten dan alles perfect doorroerren en chocopasta maken.

Zie ook bijgaande video hoe ik het bedoel.

Als je wilt heb ik nog wel een perfect recept van Julia Childs voor je. Laat maar weten.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de link het recept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om de mousse luchtig te maken klopt u eerst de eiwitten. Daarna spatelt u dit voorzichtig door de gesmolten chocolade. vervolgens kunt u nog slagroom losjes door het chocolademengsel spatelen.

geheim is dat u bij het mengen voorzichtig spatelt. Als u te hard roert, klopt u de lucht uit het mengsel en zakt het in.
13 jaar geleden
Het is precies zo gegaan als de andere GVers al hebben aangegeven, je hebt de slagroom of stijfgeklopte eiwitten erdoor geroerd en niet geschept/gespateld. Daardoor is de 'lucht'erin verdwenen.
Je hoeft het niet weg te gooien hoor, dat is toch zonde.
Misschien kunnen we het redden. Weet je wat ik in dat gevoel zou doen? Ik zou bij de 'smurrie' een scheutje kokende melk ( wat ik in een pannetje heb laten koken en daarna een scheut slagroom bij heb gedaan, want room kan je beter niet laten koken) roeren tot ik een homogene soort saus heb gekregen. Ietsje af laten koelen en dan in gedeeltes stijfgeslagen slagroom erdoor scheppen met een spatel. Niet roeren, alleen van onder naar boven erdoor scheppen. Daarna in de koelkast op laten stijven. Moet volgens mij lukken en anders is het toch een lekker toetje geworden.
Je kunt ook een tortillawrap 15 sec. in de magnetron opwarmen, deze op een iets groter stuk alufolie leggen, de chocopasta (smurrie) erop smeren, een banaan in plakjes, geraspt appeltje erover en met behulp van de folie strak oprollen. Daarna de rol schuin in stukken snijden en je hebt een lekker hapje om je frustratie weg te eten.:) Is nooit leuk als je er werk aan hebt gehad en iets is niet goed gegaan.
amc