Hoe houd ik zelfgebakken brood het langst vers?

(uit een broodmachine)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
18.2K

Het beste antwoord

Brood buiten de koelkast bewaren in vetvrij papier en het liefst in een "ouderwetse" broodbox/broodtrommel. Een ander trucje is het kapje niet gebruiken maar elke keer tegen de verse snede te leggen voor het inpakken.

Daarnaast bleef brood vroeger langer vers door het vet gehalte, is dat geen probleem dan kan je daar iets mee spelen. Wat meer (echte)boter, een scheutje olie, scheutje volle melk ipv water of wat melkpoeder dat is allemaal mogelijk en smaak afhankelijk! Als je recept toch verandert kan je ook eens kijken naar andere soorten brood, weet dat zuurdesem langer vers blijft...

Als laatste optie bak meerdere kleine broden die zijn onaangesneden ook langer vers!

Vriezer kan ook maar is het dan ook echt nog vers, aangezien invriezen toch altijd wat vocht uittrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Buiten de koeling: papieren zak.
In de koeling of diepvries( en zo blijft het brood het langst vers) in plastic zak.
13 jaar geleden
Als je het niet langer dan 2 dagen wilt bewaren, gebruik dan een papieren zak. Wil je langer bewaren, neem dan gewoon een plastic zak, zo'n groentenzakje van de supermarkt is perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verdeel het in diepvrieszakjes ... stop genoeg ik een zakje zodat je dagelijks genoeg heb, dan heb je altijd vers.
Ontdooi het trouwens niet te lang in de magnetron, anders wordt het alsnog droog. Beter is van te voren uitnemen of hooguit per plak 20 seconden ontdooien in de magnetron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij bakken om de dag brood in de broodbakmachine en bewaren het de tweede dag in een diepvrieszak, het blijft dan lekker vers. (gewoon in het broodmandje in de kast)

Toegevoegd na 1 minuut:
er moet nog "voor" tussen na bewaren het...."voor" de 2e dag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een zak die je goed dicht vouwt. . het brood voor het in de zak doet nat maken door het te sprenkelen. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het brood eerst goed uitwasemen en afkoelen. Ik bewaar het altijd gesneden in de vriezer. Per dag haal ik er het aantal boterhammen uit dat nodig is. Buiten de vriezer kun je het één à twee dagen bij kamertemperatuur in vetvrij papier bewaren. In de koelkast wordt over het algemeen afgeraden en het is ook mijn ervaring dat het daar sneller in smaak achteruit gaat dan bij kamertemperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op 500 gram bloem,een halve vitamine c bruistablet toevoegen.zit ook in gewoon brood als ascorbinezuur.
broodverbeteraar. brood afbakken op 180 graden.
bewaren in plastikfolie.bekijk mijn tips princess.nl huishoudelijk broodbakmachines princess bakker.alle recepten heb ik zelf geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel mg is zo'n halve bruistablet? Ik gebruik altijd gewoon ascorbinezuurpoeder.