hoe maak ik brood met een cakevorm en een gasoven?

Dus niet met een broodbakmachine...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.7K
Kimath
13 jaar geleden
ik had een broodmix van de C1000, daar stonden instructies op hoe het te maken in de oven. Toevallig zojuist gemaakt voor het avond eten, erg makkelijk en smakelijk :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok,bedankt voor de tip!

Antwoorden (1)

Methode 1:
500 gr. meel vermengen met een zakje droge gist of 25 gr. verse gist, 2 theelepels zout en 3 dl. lauw water of melk.
Baktijd circa 3 kwartier bij 210°C.
Verse gist eerst oplossen. Droge gist door het meel roeren. Doe het meel in een flinke kom en giet al roerend de opgeloste gist en de rest van het water bij het meel. Nu even flink kneden, tot U een soepele bal heeft. Nu pas het zout toevoegen. Vervolgens nog even goed kneden, zodat het zout goed vermengd is.
Neem nu het met olie of boter ingevette bakblik, doe het deeg hierin, het bakblik mag maar iets meer dan de helft gevuld zijn, en zet het nu in het midden van de oven. Steek de oven aan op de laagste temperatuur en zet de ovendeur open. Zodra het broodblik volgerezen is, ongeveer 3 kwartier de ovendeur sluiten. De oven nu op 210°C of stand 6 zetten. Baktijd ongeveer 3 kwartier. Om de baktijd precies op to geven is moeilijk, aangezien elke oven anders is.
Het brood is goed als het aan de zijkanten van het broodblik losgelaten heeft. Als we op de bodem kloppen horen we een hol geluid
Voor een mooi bruin korstje: na het bakken als het nog gloeiend heet is bestrijken met een kwastje water.

Methode 2:
Ouderwetse manier met 2 keer laten rijzen; hierdoor krijgt U een iets lager brood dat minder kruimelig is.
Bereid het brood zoals hierboven beschreven. Bedek het met een vochtige doek en laat het op een warm plaatsje 1 uur rijzen. Als het deeg ongeveer 2x zo groot is geworden, kneedt U het nog eens door. Laat het dan nog 1 uur rijzen. Nu kunt U van alles gaan bakken van dit deeg: een gewoon brood in de broodvorm, bolletjes op de bakplaat (eventueel krenten of vruchten hierdoor kneden) of een vloerbrood op de bakplaat.

LAAT UW FANTASIE DE LOOP !!!

...