Iedereen zegt altijd dat je eenmaal ontdooid vlees niet meer opnieuw kan invriezen. Wat is hier eigenlijk de reden voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (6)

Bij het ontdooien van vlees komt er vocht vrij. Dit vocht is een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriën die op het vlees zitten, of die er via de verpakking, het bord of de lucht opkomen.
Deze bacteriën kunnen bij kamertemperatuur goed groeien. Hoewel in het begin de besmetting laag is, zal het aantal bacteriën sterk toenemen tijdens het ontdooien. Hierbij kunnen ook ziekteverwekkende bacteriën zijn.
Als men het vlees opnieuw, een 2e keer invriest zullen deze bacteriën bij invriezen niet afsterven. Bij twee keer ontdooien, zal het aantal bacteriën zeer sterk zijn toegenomen , met alle extra risico's op voedselvergiftiging van dien.

Een tweede punt is dat door de waterafscheiding het vlees uitdroogt. Bij een tweede keer ontdooien gebeurt dat dus nog sterker, wat de kwaliteit van het vlees niet ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
risico van mogelijke vergiftiging; bakken en dan invriezen kan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is, dat wanneer voedsel ontdooit, er meteen bacteriën beginnen met zich te vermenigvuldigen.
Zelfs als je het weer invriest, zullen die bacteriën met het voedsel ontdooiën als je het voor de tweede keer ontdooit, en sommige zullen zelfs de pan overleven.

Speciaal met vlees, is her-invriezen een gevreesde salmonella-bron. Nooit vlees opnieuw invriezen dat
geheel of gedeeltelijk ontdooid is...
AWM
14 jaar geleden
Bacteriën, die kunnen dan ondanks de kou gaan vermenigvuldigen als ze even ontdooid worden... En dat wilde je nu net voorkomen... Het is leven en die gaan hiberneren in de kou, maar gaan meteen weer aan het delen bij verwarming, als je die dan meteen verhit en eet, is dat helemaal ok, maar als je dan weer gaat invriezen dan is de kans dat je er toch een besmetting aan over houdt te groot, dus vuistregel, vlees eenmaal invriezen en dan ontdooien en koken en eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vlees invriest maken een aantal ijscristallen de celwanden stuk. Bij het ontdooien lopen deze cellen leeg en wordt het vlees droger. Als je het opnieuw gaat invriezen herhaalt dit proces zich, dus nog droger vlees.
Vlees invriezen doe je bij -40 gr. celcius
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlees is snel besmet met bacteriën. Deze bacteriën overleven vriezen wel, maar kunnen zich niet vermedigvuldigen als de temperatuur lager wordt dan een bepaalde grens (die grens verschilt per bacteriesoort).

Op moment dat het vlees warmer wordt, gaan de bacteriën weer beginnen met vermedigvuldigen. Als je ze dan weer gaat invriezen, is de kans op kruisbesmetting groter, omdat er meer bacteriën op het vlees zitten.

Als het vlees goed gebakken wordt (lees: boven de 100 graden celcius), gaan alle bacteriën dood. Hierdoor wordt de kans op kruisbesmetting kleiner.