Is een zachtgekookt ei eigenlijk wel goed gaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
18.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! ;)

Het beste antwoord

Nee een zacht gekookt ei is niet gaar.
Met enkele voorzorgsmaatregelen kun je het risico van salmonellabesmetting door eieren vermijden. Na zeven minuten koken zijn alle salmonellabacteriën in eieren vernietigd. Een zachtgekookt ei is niet 100% veilig, maar de kans op besmetting is zo klein dat je desgewenst een zachtgekookt ei kunt eten. Voor kwetsbare groepen zoals kinderen tot vijf jaar, ouderen, zieken en zwangere vrouwen is het belangrijk om (gerechten met) eieren goed gaar te maken en eieren hard te koken. Het eiwit en de eierdooier moeten gestold zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Néé, zeker niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het eiwit wel maar het eigeel niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
nee dat is niet gaar
het is eigenlijk ook heel ongezond om een ei te eten waarvan de dooier nog zacht is
hier kan de salmonellabacterie nog inzitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kerkrat
houd je commentaar voor je als je zelf geen antwoord kan geven en ik heb ook helemaal niet gezegd dat je het ei niet kan eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een drama ineens Kerkrat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HEEY @KERKRAT....BEHEERS JE TAALGEBRUIK A.U.B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die blijft er in zitten, hij gaat alleen dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwe GV'er, zijn reacties zullen wel zijn verwijderd. http://www.goeievraag.nl/profiel/kerkrat
Nee dat is niet geheel gaar. Vandaar dat ze een aantal jaren terug aan de mensen in het bejaardentehuis, gekookte eieren gaven, die wel 10 min gekookt hadden. Zodat ze er niet ziek van werden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Hoe langzamer een ei gekookt dan wel gebakken is, hoe lekkerder. Heb je rauwe eieren nodig in een recept dan heb je misschien iets aan bijgaande info over het pasteuriseren van eieren.

Toegevoegd na 1 dag:
Een zachtgekookt ei kan zeker gaar zijn, voor de volledigheid. Echter, 'gaar' is geen maatstaf voor afwezigheid van ziektekiemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel hoor! Een zachtgekookt eitje is goed gaar, en een hardgekookt eitje is heel goed gaar.

Het ligt er maar aan wat je onder "gaar" verstaat.
Gaar kun je uitleggen als "klaar om te eten".
En een zachtgekookt eitje is klaar om te eten, voor de liefhebbers van een zachtgekookt eitje ;-)

Je kunt het ook vergelijken met een biefstukje. Sommige mensen willen het graag nog een beetje rood van binnen. Het biefstukje is dan nog niet helemaal gaar, maar wel gaar voor die mensen.

De opvattingen over wat gaar is en niet, veranderen ook weleens. Vroeger werden bloemkool en andijvie tot bijna pap gekookt. Dàt was toen gaar, maar nu vinden we het lekker, als het nog een beetje "beet" heeft. Ook gaar dus! ;-)

Misschien is de beste manier om "gaar" uit te leggen als: klaar om te eten, zolang gekookt als jij het lekker vindt, en dat je er niet ziek van wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat meer, om de gezondheid. Je kan ziek worden van rauwe eieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rauwe eieren kun je ook beter niet eten!
Maar zachtgekookte eieren (minuutje of 4 - 5) daar word je echt niet ziek van hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat denk ik ook niet.
Nee, een zacht gekookt ei is niet gaar. Gaar is het pas wanneer het hard gekookt is. Dan is het helemaal (tot en met de kern) boven de 68 graden Celsius en dan is het gaar. Het is dan gestold en we spreken van een hard gekookt ei.
Als een ei gaar is (= voldoende verhit), dan is de kans op Salmonellabesmetting relatief klein. (Voor als je dát wilde weten omdat je schrijft "goed" gaar.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Definitie van gaar is: Genoeg gekookt of gebraden.
Maar wie bepaald wat genoeg is???

Dus als jij het na 4 minuten koken gaar vindt, dan is het voor jou gaar!

Ongezond is het ook niet per definitie.
Hangt van je weerstand af. Als die door ziekte of ouderdom minder is, kun je beter wat langer laten koken.

Maar in theorie zou een kort gekookt ei wel eens veel gezonder kunnen zijn. Maar daar zal verschillend over gedacht worden.

Overigens, sinds ik geproefd heb dat een ei 10x lekkerder is als ik het bij de biologische boer gekocht heb, haal ik ze nimmer bij de supermarkt meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, dankjewel! En, eh, sinds ik er achter ben gekomen dat biologische eieren bevrucht kunnen zijn, houd ik het bij vrije uitloop eieren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
? wou jij beweren dan dat je verschil zou kunnen proeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar eieren mogen alleen biologisch zijn als de kippen in een zo natuurlijk mogelijke omgeving leven, wat ook inhoud dat er hanen tussen de kippen lopen.
Ik heb een keer contact opgenomen met een biologische kippenhouderij en zij vertelden mij dat hun eieren hierdoor bevrucht kunnen zijn.
Je zal het wel niet proeven, maar ik vind het nou niet bepaald een smakelijk idee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hom of kuit maakt niet uit. Hoewel, smaakverschil is er wel. :-) Zo af en toe vraag ik me vertwijfeld af, Conan, waarom ik jaren geleden mijn toompje krielkipjes heb weggedaan. De beestjes zaten bij me op schoot, ze vlogen op mijn schouders, liepen in de huiskamer te pikken als ik de vliegendeur vergeten was en vooral smaakten die kleine eitjes zo verschrikkelijk lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag ik me dan ook af, Keesvi...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zelf ook een vijftal legkippen gehad, zonder haan trouwens, en ja Keesvi, die kwamen soms ook bij mij op schoot in de tuin en vonden het heerlijk om geaaid te worden. Waren geen krielen en legden dus grote eieren.
Jammer dat ik ze vanwege een verhuizing weg moest doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij moest het kippenhok weg wegens bouwwerkzaamheden. Ze hebben een goed tehuis gekregen, daar niet van. Het nadeel is dat je nogal aan huis gebonden bent. Je kunt ze 100 keer uitleggen dat die ene bak voer voor de avond of voor de volgende dag is maar helemaal begrepen hebben ze dat nooit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij liepen ze in een voliere, maar als ik thuis was mochten ze regelmatig ook in de tuin rondscharrelen.
Prachtige tijd! Had een voersilo voor ze, zodat ze ook genoeg te eten hadden als ik er eens een dag niet was om ze te voeren.
Tijdens vakanties moest er wel iemand komen om ze te verzorgen natuurlijk.
Wat is de definitie van gaar! Een zacht gekookt ei is eetbaar zonder problemen dwz eiwit gestold en de dooier vloeibaar. Overigens komt de salmonellabesmetting niet van de binnenkant van het ei maar van de buitenkant. 't is maar dat je het weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier ben ik het wel mee eens. Vooral met de stelling dat salmonella en veel ander onheil aan de buitenkant zit. +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Salmonella enteritidis kan zich ook in het eigeel bevinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen dat kan niet besmetting altijd vanaf de schil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan wel degelijk met de versie van Salmonella welke ik noemde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt gelijk. ( Ik moet meer lezen dus! ) Edoch dit komt voor wanneer de leghen besmet is.
flyingcrow
13 jaar geleden
weer wat geleerd,conan bedankt,dat wist ik ook niet
over sommige producten valt inderdaad te discussieren over wat gaar is of niet.
Maar bij eieren is toch wel een duidelijke indeling gemaakt.
Wanneer je er nog niets mee gedaan hebt zijn ze rauw.
Zachtgekookt zijn ze niet gaar.
Hardgekookt zijn ze gaar.
Blauwgekookt zijn ze te gaar.