hoeveel gram vitamine C in 1 kg meel

wat zijn de juiste verhoudingen nat.bicarbonaat en citroenzuur per 500 gr meel voor het bakken van brood

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
10.5K

Antwoorden (2)

Natrium bicarbonaat komt in heel veel verschillende verhoudingen voor, daarvoor zul je toch bijv moeten zeggen wat voor brood je wil. Ik kom namelijk voor een Iers brood de verhouding 450 gram bloem en twee theelepels nat.bicarbonaat tegen maar ik kom ook de verhouding 1/4 theelepel op bijna 700 gr meel. Daar is dus geen antwoord op te geven. Je zult zelf een recept moeten zoeken.

Vitamine C: aangeraden wordt op 1 tabletje te verkruimelen op 1 brood, dat komt niet zo nauw. Een tablet bevat meestal 50-70 mg vit C.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Is het niet zo dat het natriumbicarbonaat alleen maar dient voor het produceren van kooldioxide? De hoeveelheid natriumbicarbonaat bepaalt dus hoeveel het brood zal rijzen, dus hoe luchtig het wordt. Dat is inderdaad iets dat je zelf kunt bepalen, al naar gelang hoe luchtig of hoe compact jij je brood wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt het wordt cakeachtiger als je dat spul toevoegt, het is verder ook niet noodzakelijk ofzo.
In het receptenboek van mijn broodbakmachine staat inderdaad ook aangegeven dat er vitamine C tabletjes in moeten.
Mijn schoonvader was banketbakker dus ik heb hem indertijd gevraagd ;" waarom?"
Hij verklaarde dat dit vaak in de vorm van broodverbeteraar werd toegevoegd. De verbeteraar die zij gebruiken bevat veel vitamine C. Je kunt dus ook een tablet toevoegen. Het brood is relatief zwaar en door deze toevoeging wordt het luchtiger en het wordt iets langer houdbaar. Ik gebruik geen hele kilo meel per brood maar ong. de helft. Ik gebruik voor volkorenbrood altijd 300 gr. meel en 200 gr. tarwebloem.
Daarbij voegde ik 1 tablet vitamine C. fijngedrukt tussen 2 lepels en die strooide ik op het meel. Toen ik een keer weer brood wilde bakken, bleek ik geen vit. C. tabletten meer in huis te hebben. Heb toen ipv. olijfolie toegevoegd en dit ging net zo goed. Je zou dus ook boter kunnen gebruiken als broodverbeteraar.
Verschil in smaak was er niet. Het is dus niet echt nodig.
Wil je het persé gebruiken, neem dan 2 tabletten en maak ze wel fijn tussen 2 lepels, dit gaat het beste. Het maakt niet zoveel uit hoeveel, beter te weinig dan te veel.
Bij teveel heb je de kans dat het de pan uitrijst. (^-^).

Toegevoegd na 2 uur:
Zelf gebruikte ik altijd 1 grote of 2 kleine tabletjes per pond meel.
amc