Is cola nou wel of niet goed voor de maag?

13 jaar geleden
in: Dranken
26.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was ooit ziek in een vliegtuig en de stewardess raadde cola aan omdat dat goed zou zijn voor de maag, dat het tot rust zou komen. Vond ik erg opmerkelijk. Heb later ergens gelezen dat dat een broodje aap verhaal zou zijn... werd er destijds ook niet beter van trouwens...

Het beste antwoord

"Goed" is een relatief begrip. Cola kan geen kwaad voor de maag. Het is een zure drank. Het maagsap is ook zuur.

Als ik ziek ben en misselijk houd ik cola meestal wel goed binnen (als ik het via eetlepels opdrink om het koolzuur er een beetje uit te krijgen).

Er zit veel suiker in cola, dat is op zich in grote hoeveelheiden niet zo gezond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook andere stoffen in cola zoals het fosforzuur zijn in grote hoeveelheden waarschijnlijk niet zo gezond. Maar ik denk dat het voor de maag niet heel veel uitmaakt. De PH waarde in de maag is lager dan die van cola.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wanneer je er té veel van drinkt dan bestaat zelfs de kans dat iemand eraan verslaafd kan gaan raken.
De relatief hoge dosis suiker geeft wellicht een verslavend effect,misschien ook in combinatie met andere stoffen.

Te grote hoeveelheden kunnen misschien de maagwand irriteren,dus tja,m.i. is het beter om zo nu en dan van een glas Cola te genieten,maar b.v. 2 flessen leegdrinken binnen een uur tijd lijkt me niet aan te raden.

En dan heb je ook nog 's kans d'r óók nog eens dik van te worden
(door die suiker)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens met de suiker, maar ik denk niet dat cola de maagwand irriteert. De PH in de maag is dacht ik iets van 2 en bevat zoutzuur. Dat beetje fosforzuur kan daar wel bij. Ben het met je eens dat het suiker niet goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laatste zin, beetje dubbel op :p +
Cola met een schepje suiker (om de koolzuur grotendeels te verwijderen) en naturel chips helpen tegen misselijkheid. Ongelofelijk maar waar. Verder is dat goedje natuurlijk nergens goed voor, behalve voor de portemonnee van de producenten. Het is niet goed maar ook niet slecht voor je maag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongezond: 1/6 is suiker (ja je leest het goed) en verder zit er veel zuur in. Je kunt een tand oplossen in cola.
Gebruik liever Cola Zero, dan geen suiker, maar drink nog beter bronwater. Dan hou je je tanden en je komt niet aan.

Toegevoegd na 49 seconden:
Zoals hierboven gezegd, het zal niet veel kwaad doen aan je maag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet goed en niet slecht. De een vindt het lekker en de ander niet. Een tand oplossen in cola, zou best kunnen, maar in maagzuur kan dat ook. Denk maar aan anorexia patienten die veelvuldig braken. Hun tanden gaan eraan door het veelvuldig "langskomen" van maagzuurhoudende
maaginhoud!
Mensen die suiker "eng" vinden kunnen een light variant gaan drinken. De eerste paar dagen/week smaakt dat minder lekker, daarna ben je eraan gewend en vind je "echte" cola te zoet.
Mijn man is een grootgebruiker. Het is namelijk volgens hem de enige smaak die nooit verveeld. Hij drinkt éen tot anderhalve liter per dag (van de light variatie, Coca of Pepsi, maakt hem daarbij niet veel uit, maar hij vindt wel dat alle zg. B-merken naar "potloodslijpsel" smaken).
Hij wordt in december 68 en zijn maag mankeert nog niks.
Zijn eigen tanden heeft ie, voor het merendeel, ook nog, hoewel wel gevuld. Ook aspartaam en dergelijke dingen, dat wordt -misschien- pas slecht wanneer je er gedurende lange tijd een kilo of zo per dag van binnenkrijgt en dat zal niet snel lukken want de zoetkracht van dat spul is vele malen groter dan van gewone suiker of honing.
Wil je water drinken dan is dat wellicht gezonder. maar lekkerder?? Bronwater (flessenwater) is natuurlijk absolute onzin, en "volksverlakkerij" want wat er in Nederland uit de kraan komt is net zo goed, zo niet beter alleen veel en veel goedkoper!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een glas zal wel geen kwaad doen maar een hele fles wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cola kan helpen tegen misselijkheid (uit eigen ervaring). Maar het koolzuurgas in cola en andere frisdranken de maagwand irriteren. Vooral als het slijmvlies toch al geirriteerd is.