Hoe worden colablikjes gevuld?

Als je een colablikje te openen, scheur je met het lipje het blikje open. Dus de grote vraag: hoe hebben ze het gevuld en daarna dicht gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
8.6K

Antwoorden (3)

het hele bovenkantje wordt er later opgezet (is dus met lipje en al)

Toegevoegd na 2 minuten:
Blikjes maken
Eerst komt het blikstaal in grote rollen de blikjesfabriek in. Daar worden er ‘bakjes’ uit geperst. Het blikstaal wordt van de rol gehaald, een pers drukt er ondiepe ‘bakjes’ uit. Dan wordt de wand van de bakjes opgerekt en dunner gemaakt en de bovenkant wordt er recht afgesneden.

Het productieproces gaat nog verder. De blikjes worden ook nog schoongemaakt, gelakt, bedrukt, gedroogd, van een naar binnen gebogen bovenrand voorzien en gecontroleerd op lekken. In een andere productielijn in de fabriek worden er nog bovenkaten gemaakt, voorzien van een ringsluiting en uiteindelijk verpakt. Dan worden de blikjes en ook de bovenkanten naar de frisdrankfabriek vervoerd. Daar worden de blikjes gevuld en de bovenkanten worden erop vastgemaakt. Hetgene wat je dan hebt, is het eindproduct.

bovenstaande is eigenlijk voor een frisdrankblikje hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blikje is 1 geheel en het deksel is 1 geheel.
Het blikje wordt gevuld en het dekseltje wordt er op
gevelst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net als een pot met jam, eerst de jam (cola) in de pot (blikje zonder deksel) dan deksel opdraaien (bovenkant vastklemmen)