Wat is het verschil tussen houdbare melk en verse melk, waar wordt houdbare melk van gemaakt of wat wordt er toegevoegd??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
33.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het beter bewaren van melk ondergaat de rauwe melk in de zuivelfabriek een aantal bewerkingen. Om melk langer houdbaar te maken moeten de meeste bacteriën worden gedood. Gekookte melk heeft echter een sterk veranderde smaak. De kunst is nu een compromis te vinden tussen houdbaarheid en smaak. pasteurisatie (verhitten op 72°)
sterilisatie (verhitten op 120°)
UHT-sterilisatie (kortstondig verhitten op Ultra Hoge Temperatuur)
Bactofuge, een speciaal type centrifuge om melk te zuiveren van bacteriën en sporen.
koken (verhitten totdat de melk kookt, wordt in het algemeen niet fabrieksmatig toegepast)
wellen (van biest).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik gedaan, vandaar de vraag want daar kwamen ze er niet uit

Het beste antwoord

Houdbare melk is gewoon melk. Aan melk wordt niets toegevoegd* alleen vet afgeroomd. In het algemeen zijn er twee soorten: gepasteuriseerde melk en gesteriliseerde melk.
De eerste soort wordt tot ruim onder het kookpunt verhit wat de melk een aantal dagen houdbaar maakt mits gekoeld. De tweede soort wordt tot boven het kookpunt verhit waardoor de melk ongekoeld maanden houdbaar is.

Voor de detailmensen out there: tegenwoordig is er ook UHT pasteuriseren op 138 graden C gedurende een heel korte tijd. En je kan natuurlijk rauwe (vers van de koe) melk drinken.

*soms een beetje cacao voor de kleur

Toegevoegd na 4 minuten:
Nadeel van steriliseren is dat de melk een beetje gekookt, aangebrand zeg maar, gaat smaken. Sommige mensen (ik) vinden dat niet lekker, ander juist wel.

En dan is er natuurlijk ook nog gecondenseerde melk. Daar is water uitgehaald waardoor het zo dik als pindakaas wordt. D'r zit ook wat suiker bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het wordt met een hoge temperatuur verwarmd, om de bacteriën dood te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met hoe heet de melk is geworden.. gepasteuriseerde melk of niet.. Bacteriën die gedood of vertraagd worden in die hitte waardoor het langer houdbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil zit in de temperatuur om 'lastige' bacterien te doden. Bij verse melk wordt gepasteuriseerd, houdbare melk wordt gesteriliseerd.

Behalve dat de slechte bacterien dood gaan bij steriliseren, gaan helaas ook de goede bacterien dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
houdbare melk wordt net als verse, van de koe gemaakt,alleen heeft houdbare een (hitte) behandeling ondergaan waardoor het niet zo snel bederft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk wordt niet VAN de koe gemaakt ;-)
Verse melk is direct van de koe en wordt ook wel rauwe melk genoemd.

'Verse' melk uit de supermarkt is gepasteuriseerd, d.w.z. verhit tot 70 graden. Hierdoor is hij ongeveer een week houdbaar.

Houdbare melk is gesteriliseerd, d.w.z. verhit tot boven de 100 graden zodat alle bacteriën gedood zijn. Daardoor is hij maanden houdtbaar.