Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik een scheutje rum in mijn thee doe, hoeveel van de alcohol verdampt er dan ongeveer?

Ik neem soms 's avonds voor ik naar bed ga een groot glas thee en doe dan een scheutje rum (35%) er in, dus als het nog kokend heet is.
Ben ik dan de meeste alcohol kwijt tegen dat ik het kan drinken? Ik heb hierbij niet echt het idee dat ik alcohol binnenkrijg namelijk.
(vind dit lekker maar heb geen zin om verslaafd te worden)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
7.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er verdampt niet zo heel erg veel alcohol. Je krijgt niet zo veel binnen omdat je er een scheutje in doet. Je zou ongeveer een kwart glas rum en driekwart thee moeten gebruiken om een percentage van 9% te krijgen. Met een scheutje haal je dat lang niet en daarom proef je ook niet een sterke lcohol smaak.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor wat betreft het verdampen zou de thee moeten blijven koken terwijl de alcohol erin zit. Als je even kookt is ongeveer 15% van de alcohol verdampt. Na 15 minuten laten pruttelen is 60% van de alcohol weg. Na 1 uur koken 75%. In alle gevallen blijft er alcohol achter. Sterke alcohol verdampt niet sneller.

Mijn schatting is dat er tussen de 5 en 10 % van de alcohol verdampt in de thee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alcohol verdampt bij 78,3°C. Gezien je thee nooit zo warm kunt drinken, zal er niet zoveel alcohol verdampt zijn. Een heel klein beetje misschien omdat je kokend water gebruikt hebt.
Maar ik denk niet dat je verslaafd wordt aan alcoholische drank door 's avonds thee met een scheutje rum te drinken.
Wil je zeker weten of je verslaafd bent, verplicht jezelf dan eens om twee avonden na elkaar thee te drinken zonder rum. Had je er last van? Kon je echt niet zonder en heb je er toch rum in gedaan? Zolang je nog zonder kan, ben je niet verslaafd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding