Hoe kan ik simpel water verwarmen tot ongeveer 85 graden?

Ik gebruik een waterkoker om thee te zetten, maar eigenlijk moet het water voor thee niet koken, maar, afhankelijk van de theesoort, tussen de 80 en 87 graden liggen.

Heeft iemand een goed idee om op simpele wijze water van de juiste temperatuur te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
30.8K

Het beste antwoord

Het beste kun je het water eerst wel aan de kook brengen. Dit onthardt het water. De thee zal daardoor beter smaken.

Als je vervolgens een theepot voor een kwart met koud water vult en de pot vervolgens aanvult met kokend water, zal het mengsel een temperatuur tussen de 70 en 80 graden Celsius hebben. Een goede temperatuur om thee te zetten. Wil je water van een hogere temperatuur hebben, dan giet je bij aanvang gewoon minder koud water in de pot.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben hier zacht water, ontharden is niet nodig. Maar de rest van je antwoord klinkt goed. Beetje experimenteren met hoeveelheden en 't moet wel lukken denk ik.

Andere antwoorden (7)

Ha, die Widar;

Misschien zet je thee met water van een temperatuur van 85 graden het beste, maar dan moet het toch eerst gekookt hebben om te zorgen dat het water zo schoon en zuiver mogelijk is. Eerst koken en dan iets laten afkoelen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet zo simpel te beantwoorden want het water wat er uit de kraan komt is niet overal in Nederland hetzelfde.

In sommige gedeelten van het land komt oppervlakte water uit de kraan, en in andere delen van het land, komt grondwater uit de kraan.

Denk dat jij je beter meer kan focussen op het afkoelen van gekookt water. En hoe lang dat dan moet duren.

Of moet gaan zoeken naar een goed meetapparaat om de temperatuur te gaan controleren.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.theestoepje.nl/theeinfo.php?osCsid=evysebhoke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van dat afkoelen ben ik ook (bijna) overtuigd. Maar hoe lang dat moet duren, verschilt per moment, omdat de omgevingstemperatuur steeds anders is (ik stook haast nooit in m'n keuken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie toevoeging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor die site. Het gaat mij om groene thee (ben sinds een maand verslaafd aan sencha haha). Heb van die site nog weer iets kunnen plukken wat ik niet wist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je nu werkelijk dat de omgevingstemperatuur van levensgroot belang is? Ik noem maar wat: Zomers is het 26 graden in je huis dat is opgewarmd door de zon. En in de winter is het 26 graden in je huis dat is opgewarmd door de verwarming. En als het een paar graden afwijkt, denk je dat het dan echt veel verschil zal maken?
Ik drink elke avond een kop groene thee.
Ik kook mijn water gewoon in een steelpannetje op het gas,en laat het even goed doorkoken.
Maar als ik jou was,dan zou ik het gewoon in een steelpannetje op het gas koken.
Water kookt bij 100 graden,en tegen de tijd dat de eerste bubbeltjes verschijnen zou ik het gewoon afzetten.
Dan zit je al ongeveer 85a 90 graden.
Maar het blijft natuurlijk schatwerk.
Je zou natuurlijk een thermometer om vloeistoffen te meten kunnen kopen,maar of dat het allemaal waard is,ik heb geen idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat geldt dan ook voor de waterkoker :) Dus die kan ik ook gebruiken. Bedankt voor de tip.
koop een temperatuur meter. om je eten/ drinken(thee) mee te meten werk erg goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een waterkoker met een temperatuurmeter erin. Een beetje onzin, maar ik kan wel zien hoe heet het water is.
Maar ik lees dat jij geen temperatuurmeter hebt, dan wordt het zeker moeilijk om die temperatuur in te schatten.
Realiseer je maar dat kokend water (dus 100 graden) bubbelt en als je het schenkt is dat er alweer vanaf, dus dan heb je al niet eens meer 100 graden.

Je kan snel het water koelen, door er koud water bij te doen. Misschien is er een natuurkundige formule voor over hoeveel koud water er dan bij moet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water voor thee moet WEL koken, of in elk geval gekookt hebben, om de meeste kalk er uit te krijgen, en je kunt het dan ook al prima opschenken. Voor koffie is 85 graden inderdaad een betere temperatuur, maar ook daar is eerst koken nooit een slecht idee. Daarna zul je het dan weer af moeten laten koelen. (En voor je het gaat drinken zelfs nog verder ,tot hooguit een graad of 75, en dan moet je nog een aardige looien pijp hebben.)

Als je niet met een thermometertje in de weer wilt, want dan weet je het zeker, kun je het water tevoren koken en weer af laten koelen. Als je het dan weer gat koken, is de temperatuur op het moment dat je het kunt horen aan de waterkoker (dan gaat het wat.....bruisen of sissen ofzo) tussen de 85 en de 90 graden, en kun je het opschenken. Erg energiezuinig is dat natuurlijk niet. Woon je in een gebied met erg zacht water of gebruik je flessenwater, dan is de eerste keer bijna-koken voldoende voor lekkere thee of koffie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je echt heel sterk hecht aan de juiste temperatuur, kun je het water natuurlijk ook koken in een (kleine) frituurpan met temperatuuraanduiding. Als het lampje uit is, is het water op de juiste temperatuur. Het schenkt alleen ontzetend beroerd uit. Hoewel....frituurpan met een tapkraantje ?? (Niet voor patat gebruiken natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Zou het dan toch niet handiger zijn om een waterkoker met temperatuuraanduiding aan te schaffen, zoals Gdanonym heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Als je kokend water op je thee giet, komt er meer looizuur (tannine) vrij en dat is minder gezond, vooral als je groene thee gebruikt, want daar zit meer van dat spul in. Ook wordt de thee dan bitterder. Verder is het ook nog zo, dat hoe beter de theekwaliteit is, hoe kouder het water hoort te zijn. Ik denk dat ik in 't algemeen maar gewoon wacht tot er bellen ontstaan in de waterkoker. Met de afkoeling door het theeglas erbij, zal de temperatuur dan wel laag genoeg zijn. Maar toch blijf ik zoeken naar een betere methode, want ik heb ook Gyokuro (beste kwaliteit groene thee) en die moet je op nog lagere temperatuur laten trekken, nl. iets boven de 60 graden.
Widar,

Theewater moet je, echt waar, koken.
Je mag alleen geen kokend water op de theeblaadjes gieten.
om dit te voorkomen heeft men vroeger de regel bedacht om met het kokende water eerst de theepot iets voor te verwarmen.
Wanneer je het water daarna opgiet is het, ongeveer, op de juiste temperatuur.