Wat zijn de factoren die bepalen als iemand vlug dronken wordt?

Ik heb gehoord dat, als je weinig weegt, vlugger dronken bent. Ik weeg redelijk veel 90kg, en bij niet groot (klein). Ben ik dan veel later dronken dan iemand die bv 60 kg weegt en groot is? Ik ben 34 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
4.6K

Het beste antwoord

Gewenning bepaald hou je de symptonen van dronkenschap kan beheersen.
En gewicht is van invloed het aantal daadwerkelijke procenten alcohol in het bloed.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mensen die wat zwaarder zijn hebben niet per definitie ook veel meer bloedvolume. Het ligt wel enigszins aan de verhoudingen natuurlijk.
Frimu2
11 jaar geleden
Ja klopt, echter is hier de vraag wanneer eerder dronken, en niet onder invloed.

Andere antwoorden (2)

Gewicht is minder van invloed omdat de alcohol uit je bloed moet worden gehaald door de lever en daar moet worden verwerkt. Het wordt dus niet tijdelijk opgeslagen in andere cellen. Als het alcohol in het bloed blijft komt het in de hersenen waardoor je het dronken gevoel krijgt. Het werkt dan in op zenuwweefsel.

Factoren die van invloed zijn:

- Leeftijd
- Werking van de lever
- Snelheid van drinken
- Hoeveelheid drankjes in combinatie met bijvoorbeeld extra waterinname

In zeker mate kan het eten van vet en vooral eiwitrijk voedsel de opname van alcohol enigzins vertragen omdat bij veel eiwit in de maag, de maagportier gesloten blijft om de eiwitten stuk te kunnen maken. Vandaar dat mensen wat sneller dronken worden als ze niet eten of helemaal niet gegeten hebben. De alcohol komt dan behoorlijk snel in de dunne darm en daar kan het snel in het bloed worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het drinken van alcohol veroorzaakt niet bij iedereen hetzelfde bloedalcoholgehalte.
Dit is het aantal gram alcohol per liter bloed. Vele individuele factoren spelen hierbij een rol;
De alcohol wordt verdeeld over de totale hoeveelheid lichaamsvocht. Iemand die veel weegt merkt dus minder van een zelfde aantal glazen dan iemand die weinig weegt.
Sekse is ook van invloed. Een vrouwelijk lichaam bevat minder vocht per kilo gewicht
dan dat van een man. Daarom wordt de alcohol bij vrouwen minder verdund en zijn vrouwen over het algemeen sneller onder invloed dan mannen.
Maagvulling kan ook een rol spelen. Het voedsel in de maag zorgt er nl. voor dat de alcohol gelijkmatiger en langzamer in het bloed wordt opgenomen.
Kortom; met een volle maag ben je minder snel onder invloed van drank dan wanneer e met een lege maag gaat drinken. Een maaginhoud met vetrijk voedsel is dan het best als drinkbasis.
Ook de lichamelijke conditie van de drinker en het eventuele medicijngebruik zijn van invloed op het bloedalcoholgehalte.
Ben je bijv. erg moe, dan kan je van één luttel glas al beneveld raken en dan maakt het niets uit hoe zwaar en van welk geslacht je bent!
amc